Denne uka ble det klart at det går mot en felles europeisk standard for lading av elbiler.
Les også: Enige om felles elbilkontakt
– Dette er et godt og viktig skritt videre. Nå er det viktig at offentlig støttede ladestasjoner blir forberedt for 400 volt, sier teknisk direktør Egil Mollestad i Think Global.
Frykter bortkastede penger
Med det retter han en advarsel til Transnova – vegsektorens variant av Enova som skal fremme mer miljøvennlig transport i Norge og administrere støtteordningen for utbygging av ladestasjoner.
Transnova har et årsbudsjett på 50 millioner kroner og kunne i tillegg plukke 50 ekstramillioner ut fra regjeringens tiltakspakke. Disse pengene skal gå til utbygging av ladestasjoner.
– Det vil være dumt å bruke store ressurser i en ladeinfrastruktur som vil være avleggs om få år, understreker Mollestad.
Kriterier i mai
Eva Solvi, som denne uka startet i jobben som prosjektkoordinator for Transnova, understreker at de er opptatt av å tenke langsiktig når de vurderer nye ladepunkter for elbiler.
– Først og fremst er det veldig spennende og positivt at det nå går mot en felles europeisk standard. Vi vet ennå ikke helt sikkert hvordan standarden blir, men vi ønsker å sørge for fleksibilitet som tillater ladestasjonene å tilpasses når det skjer, sier Solvi.
Transnova er i disse dager i ferd med å definere tidsfrister og kriterier for å motta de 50 krisemillionene.
Ifølge Solvi skal detaljene kunngjøres i mai. Hvordan de 50 millioner kronene som står på Transnovas ordinære budsjett skal fordeles blir klart først etter sommeren.
400 volt er vanlig
20 europeiske bilprodusenter og energiselskaper er blitt enige om å satse på en standardkontakt som er trefaset med 400 volts spenning og en strømstyrke på opp til 63 ampere.
Mollestad sier at det er i tidligste laget å slå fast at dette blir den endelige standarden.
– At man lander på 400 volt er jeg ganske sikker på. Det er ingen «big deal» å framskaffe. Det vil nok fortsatt være litt diskusjon rundt strømstyrken og selve pluggen som ennå ikke er hundre prosent definert, sier han.
Nesten 50 kW
– Men så lenge ladestasjonene er dimensjonert for 400 volt, kan den standard schukokontakten stå der og bli supplert av den nye kontakten når den kommer. Det er heller ingen biler/batterier som er tilpasset dette i dag. Men når grensesnittet til nettet, selve rammen, blir klar, får vi produsenter gjøre vår del av jobben. Så møtes vi og energiselskapene i pluggen, sier Mollestad.
Dagens standard ladekontakt i Norge i dag er 16 ampere, énfase og 230 volt. Men trefaset 63A og 400 V blir effekten nærmere 50 kilowatt.
– Med våre 25-30 kWh-batterier som kan lades opp til 80 prosent i full styrke, vil du få inn denne energien på en halvtimes tid. Mens du tar en kaffepause. Da er rekkeviddeproblemet på mange måter løst uten store kostnader til ny infrastruktur, mener Think-direktøren.
Les hvordan to Think-taxier kjørte fra fabrikken på Aurskog til Trondheim: