Motorveien E6 sør for Trondheim bygges på en ny måte, skriver Maskinentreprenørenes forbund.
I stede for å bruke nullstoff, eller såkalt steinmel i forsterkningslaget, består hele laget av spesiallaget, grov 22–250 pukk.
Forsterkningslaget skal utover det være tykkere enn tilsvarende lag i eksisterende deler av motorveien.
Forhindrer telehiv
Flere nye veier i Norge har fått telehiv kort tid etter åpning. Både på E6 Korgfjellstunellen i Vefsna, E16 Wøyen- Bjørum i Bærun og langs E18 i Spydeberg sprakk veiene opp grunnet telehiv kort tid etter ferdigstilling.
Det vil ikke være tilfellet på den nye E6 sør for Trondheim.
– Om man tar utgangspunkt i forsterkningslaget kan jeg garantere at det ikke blir sprekninger eller telehiv i veien, sier prosjektleder Lars Jørgen Sivertsen i firmaet Reinertsen som har hovedentreprisen.
Sivertsen legger til at det ikke er de som har prosjektert veien, og at prosjekteringsfeil dermed kan gi telehiv. Men at det nye spesiallaget i utgangspunktet skal forhindre all bevegelse i veien.
– Telehiv oppstår i jord, leire, grus og stein som en naturlig forekomst fordi vannet i massen fryser, det er ikke massen i seg selv som gjør det. Når du ikke har steinmelet som binder vannet i massen, vil det heller ikke fryse vann i den. Den vil dermed ikke utvides, og unngår all telehiv, forklarer Sivertsen.
Les også: Vegvesenet saksøker entreprenør for telehiv
Endrede regler
Reinertsen begynte med utbygging av motorveien i oktober 2011.
– I kontrakten stod det at vi kunne bruke sortert sprengt stein mellom null og 500 millimeter. Men før vi begynte å legge forsterkningslaget, ble det gjort endringer i reglene fra Vegvesenet, sier Sivertsen.
Regelendringene, som kom i 2012, gikk ut på at sprengt stein ble forbudt å bruke som forsterkningslag ved bygging av veier i Norge.
– Dermed gikk vi sammen med Franzefoss Pukk, som leverer massen, for å finne en ny løsning på forsterkningslaget. Vi endte opp med kvaliteten 22 millimeter til 250 millimeter. All stein som kjøres til forsterkningslaget er innenfor disse kravene, knust og målt av Franzefoss, forklarer Sivertsen.
Les også: – Regelverket for veibygging har nok ikke vært godt nok
Positiv til regelendring
Til tross for endrede planer midt i arbeidet, er Sivertsen positiv til Vegvesenets skjerpede regler.
– Vi ønsker reglene velkommen. De gjør jobben vår som entreprenør lettere. De gjør lettere å få til et godt produkt, ved at gråsonene forsvinner. Tidligere har vi måtte kontrollere nivået av steinmel nøye. Som entreprenør er det godt å slippe streng måling, og heller få gjort en god jobb ved å lage vei som holder lenger, sier han.
Sivertsen er sikker på at de nye reglene vil gi veier med mye lengre levetid enn tidligere.
– Ved å unngå steinmel helt, bygger vi en mye mer varig vei enn tidligere. Jeg ser ikke bort fra at veien kan holde i opptil hundre år, med enkelt men jevnt vedlikehold, sier han.
Veistrekningen skal være ferdig 24 oktober i år.
Les også: Deler ut E6-jobber uten anbud etter Alpine Bau-konkurs
Ytterligere krav
Øystein Myhre i Vegdirektoratet, bekrefter at reglene som kom i fjor, som i hovedsak gjelder kvalitet av forsterkningslag, vil øke veienes levetid.
- Om kravene blir etterlevd, vil vi få færre tilfeller av vei med ujevn kvalitet og dermed reduserer vi risikoen for telehiv. Det vil i praksis bety at vi får en kvalitetsheving av nye veier, som vil kunne forlenge levetiden deres, sier han.
Etter kravet som kom i juni fjor, har Vegvesenet satt inn enda et krav til utbygging av nye veier.
- Vi innfører nå i tillegg liknende regler til frostsikringlaget, som det vi innførte til forsterkningslaget i fjor, sier Myhre.
De nye kravene, som går ut på at frostsikringsmaterialer av steinmaterialer som skal grovknuses i en kontrollert produksjon, trådte i kraft med umiddelbar virkning for prosjekter som er i prosjekterings- og tilbudsfasen.
Les også:
Veibyggere graver med vilje ikke dypt nok