Onsdag har den splitter nye Gudrun-plattformen vært stengt for produksjon i én måned. Nå har det også blitt funnet sprekker i helikopterdekket på plattformen, ifølge bransjenettstedet offshore.no.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet har Gudrun-plattformen vært nødt til å stenge ned produksjonen sin etter en alvorlig gasslekkasje.
Petroleumstilsynet gransker saken, og politiet fant lekkasjen så alvorlig at de selv valgte å dra ut til plattformen samme dag.
Les også: 7 grafikker som forklarer hvorfor Johan Sverdrup-feltet er så viktig
Bekrefter sprekker
– Produksjonen er fortsatt stengt etter gasslekkasjen. Det har stått stille siden 18. februar, sier informasjonssjef Ørjan Heradstveit til Teknisk Ukeblad.
Han bekrefter også offshore.no-artikkelen om sprekkdannelser i konstruksjonen på helikopterdekket.
– Vi fant en ulyd i forbindelse med en helikopteravgang. Da stengte vi umiddelbart helidekket for å sjekke dette. Vi fikk et klatrelag til å sjekke konstruksjonen, og det er gjort funn av sprekkdannelser, sier Heradstveit til Teknisk Ukeblad.
Han sier videre at det er for tidlig å konkludere med noe som helst, men forklarer at det går fint an å komme seg til Gudrun ved hjelp av helikopter.
– Boreriggen West Epsilon ligger like ved Gudrun med bro, så det går bra å komme seg til og fra. Nå må vi jobbe videre med inspeksjoner og analyser for å finne ut nøyaktig hva som har skjedd, sier han.
Les også: Sa opp 700 ansatte – nå søker Aibel etter ingeniører igjen
Fra Kina
Gudrun-plattformen har av Statoil ofte blitt trukket frem som et eksempel på at det er mulig å bygge plattformer med globale leverandører.
– Ingeniørarbeidet ble utført i Norge og Singapore. To av dekksmodulene ble bygget ved Aibels verft i Thailand og én på verftet i Haugesund med underleveranser fra Polen, ifølge Statoils beskrivelse av Gudrun-prosjektet.
Det var norske Apply Leirvik som fikk kontrakten for helidekk og boligmodul. Ifølge Statoil ble helidekket bygget i Kina.
Videre skriver de:
– Helikopterdekket kom fra Kina, boligkvarteret ble levert av Apply Leirvik. Stålunderstellet, som allerede har stått i havet i nesten to år, kommer fra Kværner Verdal. Transport og installasjon er utført av italienske Saipem.
Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet
– En lei situasjon
Noe annet som ofte blir trukket frem i festtaler er at plattformen både ble levert på tid og om lag to milliarder kroner under budsjett.
Pressetalsmann Ørjan Heradstveit sier til Teknisk Ukeblad at de gjerne skulle vært foruten både gasslekkasjen og sprekkdannelsene.
– Dette er hendelser vi gjerne skulle vært foruten. Vi ser alvorlig på alle typer gasslekkasjer, og når vi får en ulyd som dette fra helidekket, så tar vi også det med største alvor. Det er en lei situasjon som vi nå jobber for fullt med å finne årsaken til.
– Det er en helt ny plattform. Er det skuffende at slikt som dette skjer?
– Nå er det viktigste å sjekke ut hva som er årsaken til sprekkdannelsene. Så er det for tidlig å trekke noen konklusjoner. Nå er det viktige at vi gjør de nødvendige analysene slik at vi finner ut av dette. Så får vi trekke konklusjoner etter det.
Les også:
For to år siden trengte de 350 nye ansatte, nå er boreselskapet saksøkt av oppsagte arbeidere
Så mange av Aibels Sverdrup-jobber havner i Thailand
Disse 13 kommunene står fullstendig på utsiden av oljenasjonen Norge