– Samferdselsdepartementet har nå bedt Kystverket om å utarbeide et forprosjekt om Stad skipstunnel. Dette er en del av arbeidet med et forslag som kan legges fram for Stortinget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Konseptvalgutredning
Bakgrunnen for prosjektet er at Stad-området har veldig spesielle og ofte utfordrende seilingsforhold og høyere ulykkesrisiko enn andre kyststrekninger.
Kystverket leverte i 2011 en konseptvalgutredning med to ulike alternativer for Stad skipstunnel, liten og stor tunnel.
Konseptvalgutredningen var gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS1) som ble ferdig i 2012, og som gir anbefalinger og føringer for en forprosjektfase.
I budsjettet for 2014 ble det bevilget fem millioner kroner til forundersøkelser for tunnelen, som skulle gi grunnlag for å gå videre i et forprosjekt.
Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen
Veldig glad
Terje Andreassen er prosjektleder for Stad skipstunnel og avdelingssjef for havn og farvann i Kystverket.
Han er en glad mann i dag.
– Jeg er veldig glad. Det er dette vi har jobbet for det siste året. Vi er veldig fornøyde med å få denne bestillingen slik at vi kan fortsette jobben med prosjektet, sier han til Teknisk Ukeblad.
– Dette betyr at vi kan komme i gang med forprosjektet som planlagt. Vi hadde håpet å få bestillingen litt tidligere, men vi har ikke tapt så mye tid at det er kritisk. Det som skjer nå er at vi fortsetter der vi slapp med forundersøkelser og starter arbeidet med reguleringsplanen. Vi skal også ansette en prosjektleder for forprosjektfasen, sier han.
Kan være i gang om to til tre år
– Kan du beskrive tidsplanen fremover?
– Vi skal levere en såkalt milepælplan innen utgangen av april. Arbeidet med forprosjektet vil ta rundt halvannet år, og når det er ferdig, håper vi at Finansdepartementet bestiller en KS2 (en ekstern kvalitetssikring av konseptvalg som gjøres på offentlige prosjekter med en prislapp over 750 millioner kroner, journ.anm.), sier Andreassen.
– KS2 tar alt fra et halvt år til ett år. Når den er gjennomført, kan prosjektet legges frem for Stortinget for finansiering. Når finansieringsplanen er plass, kan spaden gå i jorda. Vi har sagt tidligere at det er fem års byggetid, men det kan også gå kortere tid, sier han.
TUTV: Se på innsiden av skipstunnelen
Hårsbredd fra å bli knust
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, dimensjoneres tunnelen for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang.
Det vil si at hurtigruteskipet MS Midnatsol er innenfor høyde og bredde, mens en typisk ringnottråler klarer dybdekravet.
Det er heller ikke tilfeldig at tunnelen blir dimensjonert for et skip av Midnatsols størrelse. Hurtigruteskipet var en hårsbredd fra å bli knust mot grunner og skjær, og kastet inn i fjæra ved Stad i 2003.
Skipet fikk «black out» og mistet motorkraft og styring. Det kunne blitt katastrofe om ikke maskinsjefen og mannskapet hadde fått start på motoren igjen.
Les også: Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø
Sikrere med tunnel
Hurtigrutekaptein Ole Johan Andreassen sier det er usedvanlig vanskelig farvann rundt Stad.
På grunn av bunntopografien og refleks fra land, blir det et uforutsigelig bølgemønster med bølgetopper som kan bryte ned mindre fartøy.
– Det er ikke mange som er klar over hvor grunt det er, og hvor mange grunner som finnes der. Det er vanskelig nok i godt vær, og svært risikabelt i dårlig vær. For mindre skip er det umulig, fortalte den erfarne kapteinen til Teknisk Ukeblad i november i fjor på en uvanlig rolig dag.
Les også:
Optimistene tror på byggestart for skipstunnelen på Stad i 2018
Nytt bølgevarsel er så godt at det brukes til å planlegge seilingsruter
Maritim næring står foran en IT-revolusjon, og Norge kan bli flaggskipet