Statens vegvesen kom mandag med rapporten "Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken i 2013". I arbeidet med rapporten har Vegvesenet gått gjennom 270 ulykker, med 187 drepte.
Mens førerfeil og høy fart er de dominerende årsakene til dødsulykker, skyldes stadig flere ulykker feil eller mangler med kjøretøy.
Mellomtittel
Siden 2005 har Vegvesenet kartlagt, undersøkt og analysert 1718 ulykker med 1875 drepte.
– Kunnskapen er avgjørende for vårt arbeid for å bedre trafikksikkerheten på Norge veier, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
I 2005 var 14 prosent av ulykkene knyttet til feil og mangler ved kjøretøy som var involvert i ulykkene, i 2013 hadde antall ulykker med kjøretøyfeil som medvirkende årsak mer enn doblet seg, og blitt 29 prosent.
– De bilene med dårligst sikkerhetsstandard er de bilene som oftest er med i trafikkulykker, og som kommer dårligst ut av trafikkulykker. Det er en av grunnene til at feil ved kjøretøy opptrer oftere nå enn tidligere. I tillegg til det stilles vi i dag mye høyere krav til sik sikkerhet enn for knappe ti år siden, derfor er det enklere å peke på mangler ved bilene i dag enn det var før, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet ved Statens vegvesen.
Les også: Toyota forsker på svevende personbiler
Nye mot gamle biler
Ranes forstår godt at det kan virke som et paradoks, at feil og mangler ved kjøretøy går opp, samtidig som den nye delen av bilparken er sikrere enn noen gang.
– Det blir enda tydeligere hvor mange feil som er på de gamle bilene når de nye er såpass sikre som de er, sier hun.
Selv om årsakene til ulykkene er mange, er det enkelte feil og mangler som går igjen oftere enn andre.
– Den vanligste utløsende årsaken til trafikkulykker når det kommer til feil ved kjøretøy er feil ved hjul og dekk. Dårlige dekk, manglende spor, feil dekk til bilen eller ulike dekk på høyre og venstre side er veldig vanlige årsaker, sier Ranes.
Rundt 70 prosent av denne typen ulykker skjer på vinteren.
Les også: Ny type asfalt skal redusere bensinbruken
Sikkerhetsutstyr avgjørende
Hittil i år har det vært 65 dødsulykker på veiene. 24 av disse har vært møteulykker, 16 var utforkjøringer, ni fotgjengerulykker og seks MC-ulykker.
– Det er klart fotgjengere og motorsyklister er utsatt. Når en liten bil eller en motorsykkel møter en stor bil er det klart den store bilen vil komme best ut av ulykken.
Derfor mener Ranes det er spesielt viktig å tenke på sikkerheten i småbiler.
– Moderne sikkerhetsutstyr som er bygget inn i moderne biler kan være avgjørende for utfallet av en trafikkulykke, sier hun.
Les også:
På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei