Oljekrisen har ført til at flere tusenvis av mennesker i Norge har mistet jobben, noe som har gitt en økning i arbeidsledigheten i store deler av landet. Samtidig er krisen trolig også årsaken til en oppsving i antallet som ønsker å bli gründere i Norge.
Da Teknisk Ukeblad snakket med Innovasjon Norge i juni, kunne de melde at de hadde registrert en tydelig økning i antallet som ønsker å starte opp egen virksomhet.
– Vi har en stor økning i antall som ønsker å begynne egen virksomhet, og økningen er størst der hvor reduksjonene i oljesektoren rammer mest, sa Bård Stranheim, direktør for gründere og oppstartsbedrifter.
Men skal du starte for deg selv holder det ikke bare med en god idé, skal vi tro ekspertene.
Les også: Dette ville den amerikanske investoren kastet penger på i Norge
– Ser hva som virker
Per Einar Dybvik, partner i Startuplab, forklarer at de får mange henvendelser fra folk som ønsker å være en del av gründerfellesskapet i Oslo.
Noen kommer med gjennomarbeide konsepter og planer, men andre kan komme bare med idé, men likevel ingen anelse om hvordan de skal gå videre, for å utvikle ideen til et produkt.
– Folk lurer på helt grunnleggende ting, fra hvordan de skal sette opp selskap, til hvordan de skal komme seg videre og få i gang prosessen med å utvikle et produkt. Vi får spørsmål fra folk på alle nivåer, sier han til Teknisk Ukeblad.
Dybvik har bakgrunn fra Telenor, hvor han var med på å utvikle forløperen til nettleseren Opera, og var mange år senere også ansvarlig for oppstarten av Wimp.
– Vi har en del erfaring med å hjelpe gründere i oppstarten etter hvert. Vi har sikkert hatt rundt 150 selskaper innom Startuplab så langt. Totalt er det over 600 selskaper som har søkt om medlemskap hos oss. Så vi ser konturene av hva som virker og ikke, påpeker han.
Les også: Her vil de etablere Norges nye gründer-bydel
– Gjør noe du kan
– En ting vi ser er at det er større sannsynlighet for å lykkes hvis du jobber med noe du virkelig kan. Enten om du har erfaring fra en industri, om du er en superbruker eller du har en hobby du virkelig interesserer deg for, poengterer Dybvik.
Han trekker spesielt fram personer som kommer fra en industri, som har innsikt i bransjen og som har sett reelle problemstillinger, som verdifulle.
– Mange, kanskje spesielt unge, har ikke det erfaringsgrunnlaget. De ser egne problemstillinger i egne liv, men det er gjerne enkle problemstillinger som det er større konkurranse om. Da er det også viktig å ta utgangspunkt i at andre mennesker trolig har tenkt på det samme som deg. Vi er tross alt syv milliarder mennesker i verden, sier oppstartseksperten.
Han påpeker at de også ser at det ofte ikke er selve ideen som er det viktigste, men evnen til å løse problemstillingen og gjennomføre arbeidet.
– Dette er noe av det som skiller om selskapene har suksess eller ikke. Det handler ikke nødvendigvis om å være første ute med en løsning. Google var ikke den første søkemotoren, Facebook var ikke det første sosiale mediet. Det handler om å ta de smarte valgene, timing og om gjennomføringen av ideen, sier Dybvik.
Les også: Seks råd til hvem du skal ansette hvis du er gründer
– Ideer er billig
Han mener mange overvurderer verdien i en smart idé, og tror at alt da vil løse seg.
– Men det krever hard jobbing. Ideer er billig, gjennomføring er hardt, pleier vi å si.
Motivasjon er viktig for gründere, mener Dybvik, og motivasjonen bør komme fra lysten til å skape noe.
– Det er ideen din som bør drive deg. Det å gå fra en idé til å kunne høste gevinster tar som regel lang tid. De korte gevinstene er ganske utopiske. De som lykkes er ofte de som er besatt av å få realisert idéen sin, også i perioder hvor det er tøft, og ikke de som gjør det fordi de tenker at de skal bli rike, forklarer han.
For motgangen kommer for de aller fleste.
– Og det å tåle og stå i motgang, det er lettere når du brenner for det du jobber med, understreker Dybvik.
Les også: De har satset hus og bil på en oljeteknologi de ikke får på markedet
Må kunne selge
Når du har en idé som du ønsker å ta videre, er det første du må gjøre, før du går til Startuplab, Innovasjon Norge eller lignende for støtte, å selge inn ideen til noen andre du vil ha med på laget, forklarer Dybvik.
– Klarer du ikke det, så kan du bare glemme det, poengterer han.
Han forklarer at de på Startuplab automatisk er skeptiske til gründere som ikke har minst en annen person med seg i teamet. Årsaken til det er at gründerarbeid i stor grad handler om å selge inn ideen sin til andre.
– Da må vi se at du i hvert fall har klart å overbevise én annen person om å satse på ideen din. Skal du ha suksess må du kunne selge deg inn til investorer og kunder. Da må du også kunne argumentere og selge deg inn til eget team. Derfor ønsker vi at det skal være minst to gründere, sier Dybvik.
Disse bør helst også representere forskjellige roller og fagkompetanse, slik at du har minst en som kan forretninger og en som kan teknologien.
– Vi mener at det å kunne selge ideen til en medgründer er den beste syretesten for å se om du har noe å fare med. Klarer du ikke det, så har du en utfordring. Vi ser ofte at det ikke hjelper at folk er flinke, så lenge de mangler den personligheten og de sosiale egenskapene som skal til for å bygge et team. Det krever mer enn en idé, det krever sosial intelligens, empati og gode lederegenskaper, påpeker gründereksperten.
Les også: Fikk dette startup-selskapet verdens verst tenkelige start?
Ting tar tid
Å tenke godt gjennom finansieringen er et annet råd fra Dybvik. For noen gründere er ikke økonomi en problemstilling, mens de aller fleste må bruke oppsparte midler eller ta opp lån for å kunne satse på egen virksomhet.
– Det finnes så klart tilskuddsordninger, som Innovasjon Norge, som du kan søke om støtte fra. Men selv om du skulle klare å få 150.000 kroner derfra, så vil ikke de midlene holde så veldig lenge. Det er viktig å være klar over at å utvikle en idé tar lang tid, forklarer han.
Derfor råder han gründere til å reflektere over finansieringen på et tidlig stadium.
– Det er ubehagelig å komme i en situasjon hvor du har vært naiv med tanke på hvor lett det skulle være å få inn nok penger. Realiteten tar deg igjen ganske raskt, og det er mange som feiler i en slik fase. Du må ha noe å gå på, som gjør at du kan leve, betale lån og ha middag på bordet mens du jobber med å utvikle ideen din. Du må ha et minimum å leve av til du når et nivå hvor du har noe å gå til investorer med, fremhever Dybvik.
Les også: Disse 20 oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015
Nettverksbygging
Når du så er kommet til det punktet hvor du skal selge inn ideen din til noen som vil finansiere den, råder Dybvik deg til å velge investorer med omhu.
– Det er viktig at du velger noen som vil deg vel. Gjerne noen som investerer litt med hjertet og ikke bare med hodet og tenker avkastning. Samtidig bør det være noen som skjønner hvilken risiko det innebærer. De aller færreste investeringene i oppstartsbedrifter blir en suksess som kan gi avkastning, sier han.
Han anbefaler gründere å finne noen innenfor samme industri, eller som er interessert i problemstillingen på en eller annen måte. Gjerne noen som er opptatt av å løse det samme problemet, eller som har en relasjon til problemstillingen din.
– Det beste er å finne en som kan være rådgiver med industrierfaring, som kanskje blir investor, fordi vedkommende synes du har en spennende idé. En som vil hjelpe deg, og ikke bare ønske å tjene penger, utdyper han.
I Startuplab er noe de jobber mye med, og som de mener er helt avgjørende, det å bygge opp et nettverk av eksperter rundt oppstartsbedriftene.
– Det er smart å søke mennesker som har mer erfaring enn deg selv, og aktivt bygge et nettverk. Det er ofte slik vi finner de første investorene til en bedrift. Du handler om å treffe noen som virkelig brenner for det du driver med, i stedet for å ta en vilkårlig telefonsamtale til en mulig investor, understreker Dybvik.
Les også: På tre uker skulle norske gründere erobre Singapore. Slik gikk det
Oppsøk kritikere
Et siste råd fra Startuplab-partneren er å tørre utfordre ideen du har.
Han advarer mot å bare omgi seg med ja-mennesker, som klapper deg på skulderen og forteller deg hvor flink du er.
– Det er ikke de menneskene som hjelper deg videre. Altfor mange unngår de litt ubehagelige settingene. Da er jeg redd for at de lukker øynene for den brutale realiteten, og det vil være stor sannsynlighet for at de feiler, påpeker han.
I stedet for bør du tørre å treffe mennesker som stiller spørsmål, kritiserer og utfordrer.
– Jeg tror mange som overvurderer egne evner. De velger kanskje ikke å utfordre seg og ideen sin godt nok. I stedet bør gründere oppsøke kritikere. De virkelig gode gründerne, er de som lar seg utfordre, og som inspireres av det. De lar andre stille kritiske spørsmål til ideen, som de kanskje ikke hadde tenkt på selv, mener han.
Crowdfunding på 1-2-3: Slik får du penger til din idé
Gründer-råd
Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, har utarbeidet en rekke tips til personer som vil prøve seg som gründer.
Hun trekker fram det å være villig til hardt arbeid som en nøkkelegenskap, og evnen til å ikke gi opp når du møter motstand.
Krohn Traaseth påpeker også at det er viktig å være sikker på at ideen din holder vann, at du jobber tett med potensielle kunder og at du lærer av dine feil.
Åtte konkrete tips:
- Å tørre å satse 100 prosent. Å skape ny virksomhet er krevende, og man må forberede seg på å jobbe 24/7 i en oppstartsfase.
- Sikre deg så tidlig som mulig at produkt- eller tjenesteideen din løser et problem som er verdt å løse – at noen er villige til å betale for det du vil at bedriften skal leve av.
- Fokuser på kunden. Jobb tett med mulige kunder eller noen som representerer kundebehovet fra dag én, ikke vent til produktet eller tjenesten er «ferdig» utviklet. Her feiler de aller fleste.
- Tenk internasjonalt fra dag én.
- Tenk stort, men implementer steg for steg. Store drømmer eller ambisjoner er den viktigste forskjellen på de som lykkes og ikke. Men de fleste bedrifter bygges i små skritt, og du må ha kontroll på økonomien for hvert skritt du tar, ikke for hele reisen.
- Bygg kompetanse og nettverk. Din evne til å lære raskt, feile og snu, og ikke minst til å finne rett kompetanse som trengs i ulike faser er helt avgjørende. Du kan umulig være eksperten på alle områder.
- Orienter deg om hvilken bistand du kan få på veien. Norge har mange ulike virkemidler for å avlaste gründere i oppstartsfase sammenlignet med andre land. Et godt utgangspunkt er å ringe Gründertelefonen hvis du vil sparre rundt oppstartsideen din, ta en titt på Innovasjon Norges hjemmesider eller ta kontakt med kommunen du bor i. De ulike kommunene har ulike førstelinjetjenester for oppstartsbedrifter. Du kan også gå på grunderpulsen.no, der gründere deler sine erfaringer og tips.
- Ikke gi opp. Å bli når du som mest lyst har til å gi opp, det er først da du nærmer deg muligheten for å bli en av de få som vil lykkes. Du må forberede deg på massiv motstand og hindringer.
Les også: Oljekrisen har gjort at antall oljegründere har eksplodert