En forrykende storm i november i fjor forsinket arbeidene med å fjerne Murmansk-vraket med fire måneder.
Stormen medførte behov for å forsterke moloer og flytte en spuntvegg. Da tømmingen av dokken startet tidligere i år, viste det seg at spuntveggen og tettingen mot fjell ikke holdt.
– Nå har vi pumpet inn 550 tonn sement for å tette mellom spunt og fjell og i slepper i fjellet. Det begynner å hjelpe nå, sier prosjektleder Stig Lien i AF Anlegg Havn til Teknisk Ukeblad. Han regner likevel med at det må injiseres enda noe mer.
AF Decom fikk jobben med å fjerne vraket av Murmansk etter en anbudskonkurranse. Oppdragsgiver er Kystverket.
Pris og miljø
AF Decom skilte seg ut både prismessig og ved å ha en miljøgunstig måte å hogge opp vraket, som har ligget ved Sørøya i Finnmark siden 24. desember 1994.
AF Decom skal klippe opp og skjære Murmansk i biter i tørrdokk og sende ferdig sortert skrap med skip. Etter planen skulle dokka vært tømt og opphogging ha startet i våres.
– Vi er minst fire måneder forsinket. Nye lekkasjer kan bety at vi ikke blir ferdig før årsskiftet., slik planen var, sier Lien. Han opplyser at AF Decom kommer til å fortsette å jobbe utover vinteren til vraket er fjernet. – Lys er det største problemet, samt været, sier han.
Les også: Kjemper mot værguder og russisk stål
Lovende pumping
I forrige uke klarte pumpene å senke vannstanden i tørrdokka med fire meter. Da ble imidlertid et oljeflak observert, og pumpene stanset. Ifølge Kystverket skule vraket vært tomt for olje.
– Vi har samlet mellom 50 og 100 liter olje i absorberende lenser, sier Lien. Dykkere ble sendt ned for å sjekke om det kunne ligge mer olje i vraket.
Da pumpene ble startet opp igjen i går, klarte de bare å senke vannstanden med 60–90 centimeter. Dermed var det bare å stanse pumpene og lete etter flere lekkasjer.
Rør og sement
– Nå har vi funnet en metode for å tette som virker. Så snart vi har lokalisert lekkasjen, bore vi ned rør, eventuelt perforerte rør, og injiserer sement, sier Lien.
Han innrømmer at arbeidet med å tette tørrdokken har vært langt vanskeligere enn forutsatt.
– Vi lærer noe hver dag. Med den kunnskapen hadde vi nok startet med injisering av sement og gjort en del annerledes om vi skulle begynt i dag, sier Lien.
Det største problemet har vist seg å være slepper i fjellet. De geologiske undersøkelsene klarte ikke å avdekke hvor dårlig fjellet var. Injisering av sement har vist seg å være det mest effektive.
Økonomisk svikt
AF Decom vant fjerningskontrakten med Kystverket på fastpris. Det kan bli dårlig butikk for AF Gruppen.
– Det er et prestisjeprosjekt. Vi visste at vi tok en risiko, sier Lien, uten å ville gå i detaljer på prosjektets økonomi.
Kanonstål
Hittil er ca. 10 prosent av stålet i Murmansk skåret av. Mens injiseringen pågikk, ble det bygget en molo langs skipssiden. Dermed er så å si alt som lå over vann demontert og lagt på lager ved den provisoriske kaia. Dit kommer skip som skal ta med stålet til gjenvinning.
– Vi har tatt av noen kanoner, som er noe av det tyngste og vanskeligste. Det er vi fornøyde med, sier Lien.