Det norske veritas (DNV) kommer med krass kritikk av feil og mangler ved den nye tjeneste- og utviklingsplattformen Altinn II. Det gelder både tekniske løsninger, gjennomføring av prosjektet og driften etter oppstart.
Les om den hemmelige rapporten her
Tåler ikke trafikken
Teknisk Ukeblad har fått innsyn i rapporten, som påpeker at løsningen er verken stabil eller robust nok.
Og slik systemet er i dag vil det ikke klare å takle fremtidig trafikkvolum.
Ikke klart
Hvordan kunne man havne i en slik situasjon? Et bevisst valg, ifølge ledelsen ved Altinn.
Da systemet hadde gått gjennom den avgjørende akseptansetesten, var det ikke helt klar for å kjøres i gang.
Altinn-sjef Kjersti Lauritzen forklarer at en forsinket oppstart ville by på større problemer enn å kjøre i gang med de feil og mangler som fantes.
Derfor valgte man først å akseptere leveransen og deretter jobbe hardt for å rette feil.
Nybrottsarbeid
– Altinn II-plattformen representerer både teknologiutvikling og innovasjon. Det er ingen som har laget en slik plattform tidligere. Nybrottsarbeid betyr ofte at man i ettertid vil se ting som kan gjøres bedre eller på andre måter, sier avdelingsdirektør Lauritzen til Teknisk Ukeblad.
Hun ønsker å understreke at kommentarene gis på generelt grunnlag og ikke direkte til DNVs rapport, siden den er unntatt offentlighet.
Kjente feil
– Var dere klar over at det ville by på såpass med utfordringer å starte opp før «alt var klart»?
– Løsningen gikk i produksjon med flere kjente feil. Vi var klar over at dette ville gi oss flere utfordringer, men ikke med det omfang som vi så ved utlegging av foreløpig skatteberegning i mars 2011.
LES OGSÅ: Altinn klarte ikke ildprøven
Tilbake til tegnebordet
Ifølge rapporten må hele systemet designes på nytt for å sikre skalerbarhet, robusthet og stabilitet. Foreløpig vil ikke det bli gjort.
– Å redesigne hele løsningen er ikke et aktuelt spørsmål nå. Men vi arbeider løpende med å avdekke behov for endringer, svarer Lauritzen.
Forsinkelser
Ledelsen legger ikke skjul på at de tar situasjonen alvorlig. Det må tas grep som fører til forsinkelser i å utvikle nye tjenester på den nye plattformen.
– Brønnøysundregistrene tar situasjonen alvorlig. Svakheter ved løsningen har krevd sterkt kvalitetsfokus og Altinn/Registrene jobber nå med å konsolidere løsningen. Konsolideringen bidrar til forsinkelse i tjenesteutviklingen både hos eksisterende og potensielle tjenesteeiere, sier avdelingsdirektøren.
Digital søknad stopper i papirmølla
– Er dere enig med alt som DNV peker på i rapporten?
– Vi kan ikke uttale oss om rapporten, men vi er positive til at NHD har igangsatt dette evalueringsarbeidet.
– Hva slags klima er det mellom dere og Accenture Basefarm nå?
– Det er tett og godt samarbeid mellom oss og leverandørene. Alle parter er opptatt av at Altinn skal være en velfungerende løsning.
Mangler kompetanse
– DNV kommer med kritikk av kompetansen hos Altinn på flere områder, blant annet på testing. Hvordan tar dere tak i en slik problemstilling?
– Brønnøysundregistrene og Altinn har de siste årene jobbet svært målrettet med rekruttering og kompetansebygging internt. Det er det siste året rekruttert flere med spisskompetanse innenfor it og e-forvaltning. Det har bidratt til at vi har kunnet avslutte flere avtaler i Altinn II-prosjektet med innleide konsulenter og erstatte dem med egne ressurser, skriver kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo ved Brønnøysundregistrene i en e-post.
Registrene har forvaltningsansvaret for Altinn.
– Når det gjelder kompetanse på test- og kvalitetsprosesser har det sterkt fokus hos oss, og det jobbes godt med forbedringer på disse områdene, legger hun til.
Les også om kandidaturet til Ingeniørbragden: Verktøykasse for hele landet