Gründerbrødrene Are og Pål Vindfallet vinker oss inn på kontoret der utviklingssjefen Daniel Ervik står klar med et par spesielle Oculus-briller.
Sekunder senere blir vi nesten blåst av stolen, etter å ha flydd ned en fjellside i vingedrakt. Virtuelt, riktignok. Disse brillene skaper nemlig en illusjon av å være til stede et helt annet sted, uansett hvilken vei du snur deg.
Making View produserer spektakulært innhold som kan sees både med slike briller og på vanlige skjermer.
- "Like being there" er faktisk slagordet vårt, sier Are Vindfallet.
Startet i garasjen
Det er åtte år siden de to brødrene startet selskapet Vision Completed sammen i en garasje på Hamar.
I 2009 ble dette selskapet og Skycam kjøpt opp av Finn og ble til Finn Foto, der de blant annet leverte boligbilder og "street view" i konkurranse med Google. I mai 2010 ble utviklingsdelen av selskapet kjøpt tilbake av gründerne, og brødrene Vindfallet etablerte Making View sammen med Lars Petter Schrøder i Skycam. Med Daniel Ervik er de nå fire ansatte på Hamar.
I kjelleren på Hamar kan vi se både sporene av "gamle tider" for fem-seks år siden, og de aller nyeste satsingene som tar form på arbeidsbenken. Her blir det loddet og montert droner og kameraløsninger på jevnlig basis.
Se video: Humanoiden Asimo kan løpe som et menneske
Webby Award
Spesialiteten er 360-graders bilder og video, gjerne fra lufta. Systemene bygger de selv med eksisterende kamerateknologi.
Deres virtuelle flyreise gjennom Geiranger har fått stor oppmerksomhet på Norges offisielle reiselivssider, en satsing som fikk en prestisjetung Webby Award i 2012. Videoen fra vingedrakt-hopperen var neste steg.
- Vi tenkte på hva som kunne være det aller råeste å vise som 360-video. Det fant vi. Videoen står fortsatt som noe av det heftigste vi har laget, sier Pål Vindfallet.
Se vingedrakt-videoen øverst i denne saken. Videoen virker dessverre ikke på mobil.
Red Bull
Videoen imponerte såpass mye at de fikk et to timers innsalgsmøte hos Red Bull i Østerrike. Selskapet er kjent for å presentere de mest oppsiktsvekkende action-videoene i verden.
- Dette var en stor mulighet for oss. Vi fikk dekorert et 360-kamera i Red Bull-farger, la det i en stilig metallkoffert med håndjern festet til Lars Petter Schrøder, og fløy dresskledte ned til møtet i Østerrike med store forventninger, forteller Are Vindfallet.
Møtet gikk svært bra. Returflyet ble avbestilt og friske planer ble lagt utover kveldstimene med sjefene i Red Bull. I dag er det internasjonale selskapet en fast samarbeidspartner for Hamar-selskapet.
Det første prosjektet var å plassere et 360-kamera på en Formel1-bil - nesten som å sitte der. Filmen har gjort suksess over hele verden.
Se også: Se et av de største bildene som noen gang er laget
Satser
Nå ønsker Hamar-selskapet å satse enda sterkere.
- Vi tror på en stor framtid for virtuell virkelighet, spesielt med de nye Oculus-brillene som kommer på markedet for alvor neste år. Vi har allerede vist at vi kan produsere innhold i verdensklasse, sier Are Vindfallet.
Selskapet ønsker nå å utvide virksomheten med flere ansatte og mulige investorer for å kunne øke produksjonen og utviklingstakten ytterligere framover.
- Allerede har vi store kunder som Red Bull, Forsvaret og Visit Norway. Men denne teknologien har muligheter langt utover dette, for eksemplel til simulering, forklarer Pål Vindfallet.
Brødrene mener at selskapet nå står ved et veiskille, fra spennende enkeltprosjekter til et større produksjonsmiljø.
- Det er stor forskjell på Hamar og Silicon Valley, for å si det sånn. Men nå er vi klare til å satse videre, sier Are Vindfallet til Teknisk Ukeblad.
Se tu.nos egne 360-installasjoner og gigapiksel-bilder:
Zoom inn på hver bygård i Tromsø
Så detaljert har du aldri sett Ålesund
Se vår interaktive presentasjon av Stortinget og regjeringen