Det nye nettbaserte prosjektet til Vegvesenet blir lansert som et verktøy for å velge miljøvennlige biler, men det er ingen ting som hindrer deg i å ende opp med en kraftpakke av en bil etter at dine kriterier er fylt ut.
– Alle biler vil ligge i databasen og blir rangert etter forskjellige behov. Det er ikke slik at staten skal gjøre et bilvalg for folk, sier kommunikasjonsrådgiver Kjell Solem i Statens vegvesen til Teknisk Ukeblad.
– EU-pålegg
Det er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som har ansvaret for innholdet i databasen som skal lanseres av Statens vegvesen til uken.
– Alle biler som har en offisiell importør i Norge er representert i databasen. Utgangspunktet for Statens vegvesen for å lansere dette nettbaserte hjelpemiddelet, er et EU-pålegg om å synliggjøre CO2-utslippet fra bilene, sier seniorrådgiver i OFV, Kjell Magne Aalbergsjø til Teknisk Ukeblad.
NOx og partikler
NOx og partikkelutslipp vil det også opplyses om for 70 prosent av bilene i databasen.
– I løpet av august er målet vårt at i hvert fall 90 prosent skal ha opplysninger om NOx og partikkelutslipp. Å ha 100 prosent dekning for dette er vanskelig fordi det stadig kommer nye bilmodeller, sier Aalbergsjø.
– Må markedsføres
Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen, mener markedsføring av nettsiden til Statens vegvesen vil være viktig for å få folk til å bruke siden.
– Pris er et viktig for folk når de skal kjøpe ny bil. Hvis nettsiden blir markedsført godt vil helt sikkert noen bruke den, sier Andresen.
– Liten tro på dette
Medlem i Transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, synes det er greit at folk kan få anledning til å gjøre seg kjent med hva de skal kjøpe.
– Men jeg har liten tro på at så mange vil bruke en slik nettside. Bilens pris og hva folk har lyst til å kjøpe er nok det som betyr mest for et bilvalg, sier Hoksrud.