– Stat og kommune må være forberedt helt andre arbeidsmetoder når offentlige tjenester blir digitalisert, fastslår Jon Oluf Brodersen i Dataforeningens it-politiske råd.
Bakgrunnen er Digitaliseringsprogrammet, som ble lansert av regjeringen i april.
Mobilutfordringer
Denne uken arrangeres "Digitaliseringskonferansen" i Oslo for å inspirere og veilede nøkkelpersoner i stat, kommune og it-bransje om hva som venter.
Her kom Brodersen med klare råd til forvaltningen. Til daglig er han CIO hos Nokas.
– Dere kommer til å støte på utfordringer i forhold til både mobil, sosiale medier og nettskyen, påpekte han.
Les også: Lag din egen nettsky
Statlige app-er
Et sentralt poeng er å utvikle nettbaserte tjenester på brukernes premisser.
Det kan bety et behov for å lage mobilapplikasjoner, app-er, som er knyttet opp til etatens systemer.
– Og vær klar over at det krever en solid infrastruktur som kan håndtere forbindelsen til de bakenforliggende systemene. Jeg syns ikke denne problemstillingen er godt nok omtalt i Digitaliseringsprogrammet, mener Brodersen.
Fikk du med deg: «Hva mener du om Android vs iPhone?»
Tweetere
Når folk bruker internett, er de på sosiale medier 70 prosent av tiden.
– Dette er en viktig arena, og her bør offentlig sektor delta. Men det krever oppfølging. Forvaltningen bør ansette egne tweetere og facere som tar hånd om henvendelsene som kommer i disse kanalene, sier han.
Går av seg selv
Hvis ikke, kommer folk til å diskutere saker uten at berørte virksomheter kan påvirke eller korrigerer feilinformasjon fra ivrige nettdebattanter.
Brodersen viser til erfaringer fra sin tid som it-utviklingssjef i Gjensidige.
Selskapet tok i bruk sosiale medier uten et solid støtteapparat.
Måtte bli proff
– Vi var nødt til å profesjonalisere denne aktiviteten. Det innebærer å tråle sidene der selskapsnavnet blir brukt og kommentere innlegg på en saklig måte, forklarer Brodersen.
Han tror dette vil være et fornuftig trekk også for stat og kommune.
– Oppfordringen min er å kjøre stillingsannonser på Facebook og Twitter med en gang, sier Dataforeningens rådgiver.
Les også: Slik lager smarttelefonene trøbbel i mobilnettet
– Nei, takk
Direktoratet for forvaltning og ikt, Difi, har ansvaret for utviklingen av digitale tjenester i staten.
Direktør Hans Chr. Holte kommer ikke til å følge opp rådene.
– Dette vil vi nok vurdere opp mot andre behov i denne prosessen, sier Holte til Teknisk Ukeblad.
Les også: