– Vi trenger noen års pusterom, forklarer styreleder Inge K. Hansen i Avinor.
– Med det voldsomme investeringsbehovet vi står overfor de kommende fem årene, vil det ikke være forsvarlig å betale ut utbytte, sier han.
Rekordresultat
Avinor la i dag fram sin såkalte «§10-plan». Dette er et skriv som både summerer opp de foregående år og viser til planene for de nærmeste.
Selskapet er mildt sagt økonomisk solid, med rekordresultatet 845 millioner kroner før skatt i fjor. Likevel ber styret eierne, det vil si Samferdselsdepartementet, ligge unna utbytte etter at de allerede vedtatte 397 millioner kronene av årets overskudd er utbetalt i 2009.
Gigantinvesteringer
Årsaken er at Avinor har beregnet at de må bruke 13-14 milliarder kroner i strengt nødvendige investeringer i perioden 2008-2012.
Dette dreier seg om infrastruktur som nye og ombygde terminalbygg for å ta hånd om den voldsomme trafikkveksten.
Stordelen av potten stikker Terminal 2 på Oslo lufthavn Gardermoen av med – om lag 5-6 milliarder kroner. I tillegg kommer blant annet nye radaranlegg og ombygging av lufthavner for å tilfredsstille skjerpede krav til sikkerhetsområder.
– Umulig
– Vi er langt fra generelt imot å betale utbytte. Det skulle bare mangle at eieren får betalt for sine investeringer. Men vi ville foreslått det samme om Avinor var et privateid selskap. Vi har ikke mulighet til å gjennomføre nødvendig opprustning innen flysikring og lufthavndrift dersom regjeringen samtidig skal tappe oss for penger, understreket Hansen på en pressekonferanse i dag.
Værnes på is
Ifølge konsernsjef Sverre Quale vil Avinor med dagens rammebetingelser ha anslagsvis to til fire milliarder kroner i manglende finansiering.
Konsekvensene rammer først og fremst Trondheim lufthavn Værnes, der utbyggingsprosjektet må legges på is. Også flyplassene i Kristiansand, Ålesund og Kirkenes vil prioriteres ned. I tillegg varsler Quale at mer av trafikken som i dag går til OSL må overføres til Rygge og Torp. Avinor kan også måtte øke inntektene sine ved å øke avgiftene til flyselskapene.
Særnorsk og dyrt
Et annet tiltak som Avinor-styret påpeker kan bedre deres investeringsevne er om regjeringen gjeninnfører ordningen med offentlig kjøp av tjenester på ulønnsomme lufthavner.
I dag blir 42 lufthavner subsidiert med over én milliard kroner årlig av de fire største som går med driftsoverskudd. De interne overføringene er mer enn tidoblet på få år og er til sammenligning ti ganger så store som i Sverige og Finland.
Mye av årsaken ligger i skjerpede krav om sikkerhetskontroll og pålegg om utvidede sikkerhetssoner rundt flyplassene. Enkelte krav er særnorske pålegg fra Luftfartstilsynet som går utenpå de europeiske kravene regulert i ICAOs annex 14. Blant annet at det må være større sikkerhetsareal i hver ende av rullebanen. Dette har ifølge Avinor en merkostnad på 750 millioner kroner.