På grunn av store telehivproblemer på flere av landets mest trafikkerte veier, har Vegvesenet etablert et ekspertutvalg som skal komme med en rapport om årsaker og løsninger til telehiv. Rapporten skal være klar 1. juni.
– Vi må skjerpe kravene til frostsikring. Og vi skal vurdere om det er behov for kompetanseheving hos prosjekterende, utførende entreprenør og hos byggherre, sier direktør i Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen, Lars Erik Hauer til Teknisk Ukeblad.
– Kan veibyggingen bli dyrere dersom det må frostsikres bedre?
– Ja, hvis resultatene i rapporten viser at det må bygges mer frostsikre veikonstruksjoner, så vil dette være et fordyrende element, sier Hauer.
Les også: Ny motorvei ødelagt for alltid
Garanti
I januar kom en revidert utgave av Håndbok 018 som er Statens vegvesens retningslinjer for hvordan veier skal bygges. Forrige utgave er fra 2005.
– For eksempel er riksvei 2 mellom Kløfta og Nybakk bygget etter 1999-utgaven av Håndbok 018, mens E18 er bygget etter 2005-utgaven. Veiene prosjekteres ut ifra gjeldende utgave av håndboken, sier Hauer.
Rundt 15 av de 144 håndbøkene fra Vegdirektoratet er såkalte veinormaler, resten er i det vesentligste retningslinjer og veiledere.
Les også: Strid om E6-skade
Se stor versjon av illustrasjonen her.
Tre typer krav
– Det er tre typer krav som gjelder for hvordan veiene skal bygges – skal-krav, bør-krav og kan-krav. Dersom entreprenøren søker om å fravike skal-kravene, må dette godkjennes av Vegdirektoratet. Når det gjelder bør-kravene, har regionveisjefen myndighet til å gi fravikelse, sier Hauer.
Entreprenørens byggearbeid garanteres mot feil utførelse i henhold til kontrakten med Statens vegvesen.
– For nye kontrakter er denne garantitiden fem år, og tre år for en del igangværende tidligere kontrakter. Ellers dimensjoneres overbygningen normalt for 10 tonns aksellast og 20 års dimensjoneringsperiode, sier Hauer.
Les også: Splitter nye motorveier ødelagt av telehiv
Vurderte feil
Telehivproblemene på riksvei 2 i Akershus, som Teknisk Ukeblad skrev om i fjor sommer, skyldtes feil vurderinger av Statens vegvesen. Det innrømmer Hauer.
– Vi vurderte grunnforholdene feil på deler av strekningen mellom Kløfta og Nybakk. Vi undervurderte vannførende bløte lag i grunnen. Den totale overbygningstykkelsen burde ha vært ca. 1,7 meter i stedet for 1,2 meter. Dette er vårt ansvar, og det er også det som skjedde med riksvei 2 som gjør at vi må skjerpe kravene slik at vi unngår teleskader på fremtidige prosjekter.
Riksvei 2-saken: Riksvei 2-saken: – Små entrepriser ga telehiv
Drenering viktigst
– Hva er det viktigste i byggeprosessen for å unngå disse skadene?
– Det aller viktigste er å sørge for god drenering slik at vannet ikke samler seg i veikroppen. Og vi må unngå telefarlige materialer i overbygningen, sier Hauer.
Entreprenøren har ansvaret for utførelsen av arbeidet. For å påse at arbeidet blir gjort i henhold til kontraktskravene, foretar byggherre (Statens vegvesen) stikkprøvekontroller.
– Disse kontrollene starter vi med tidlig i byggeperioden. Dersom kontrollene avslører avvik fra kontraktskravene, gir vi pålegg om å lukke avviket. Vi foretar fortløpende stikkprøvekontroller helt til veien er ferdig, sier Hauer.
Mer om saken:
Graver opp ny E16 grunnet telehiv
Navarsete innrømmer dårlig vedlikehold
Trenger et halvt statsbudsjett for å ta igjen veiforfallet
Endrer reglene når veien åpnes