KRAFT

– Statnett svekker kraftbransjens omdømme

PINLIG HÅNDTERING: Statnetts håndtering av Sima-Samnanger-utbyggingen er pinlig og skadelig for bransjen, mener Småkraftforeningas leder Henrik Glette.
PINLIG HÅNDTERING: Statnetts håndtering av Sima-Samnanger-utbyggingen er pinlig og skadelig for bransjen, mener Småkraftforeningas leder Henrik Glette. Bilde: Øyvind Lie
Øyvind LieØyvind Lie
8. sep. 2011 - 07:21

Det var på et småkraftseminar i regi av Energi Norge i Oslo i går at Glette tok bladet fra munnen og fortalte hva han mente om Statnetts håndtering av Sima-Samnanger-utbyggingen.

– Når en samlet oslopresse følger prosessen i Hardanger, da begynner du ikke å tulle med arbeidsmiljøloven eller kulturminneloven, sa Glette.

Kritisk

I sitt innlegg var han også kritisk til Statnetts sponsorvirksomhet.

– Omdømmearbeid dreier seg om arbeidet man driver med til daglig, det dreier seg ikke om sponsorvirksomhet, sa Glette i sitt innlegg.

– Pinlig

– Hva mener du Statnett har gjort feil i Hardanger?

– Når det er en sak som alle vet er kontroversiell, at de da gang på gang presterer å tråkke feil, blir det rett og slett pinlig, utdypet Glette overfor Teknisk Ukeblad.

Forholdene Glette viser til er for det første at de ansatte i det kroatiske entreprenørselskapet Dalekovod, som bygger linjen for Statnett, ikke har fått lønn når arbeidet har måttet innstilles på grunn av dårlig vær.

Den andre er at Riksantikvaren har Riksantikvaren sier nei til mastetrasé i Hardanger Statnett å bygge kraftlinjen gjennom to viktige kulturminneområder i Kvam og Ulvik kommune.

– Enkle eksterne virkemidler

– Hva synes du om at det statlige monopolselskapet Statnett sponser skøytelandslaget og skal bruke ti millioner kroner de neste fire årene på egenreklame utformet av et PR-byrå?

– Jeg skal ikke mene så mye om de interne disposisjonene. Men det er klart at kraftnæringen generelt har en utfordring i hvordan den jobber med omdømme, og i for stor grad har hatt fokus på enkle eksterne virkemidler istedenfor å jobbe med samfunnsdialog og det en faktisk driver med, sier Glette.

– Jeg vet ikke hvordan Statnett jobber internt, men jeg ser det som kommer eksternt. Da ser jeg at næringen har et betydelig behov for å løfte omdømmet så vi klarer å gjennomføre de samfunnsoppgavene vi har, sier Glette.

– Følger norsk lov

Statnett svarer slik på kritikken:

– Statnett følger norsk lov, både arbeidsmiljøloven og kulturminneloven. Både i Hardanger og på våre andre prosjekter. Vi stiller strenge krav til egen virksomhet og til våre leverandører når det gjelder arbeidsmiljøloven. Når det gjelder kulturminneloven, forholder vi oss til regelverket og er i dialog med Riksantikvaren angående Sima-Samnanger, sier kommunikasjonsrådgiver Martha Hagerup Nilson i Statnett.

Statnett: Presser Dalekovod til å gi arbeiderne lønn

Borten Moe: – Statnett har ikke hovedansvaret i Hardanger

Skaper oppmerksomhet

Nilson er enig i Glettes utsagn om at omdømmearbeid i all hovedsak dreier seg om den daglige driften av virksomheten, og det er her vi bruker mest energi og ressurser.

– Den daglige kontakten med grunneiere, kunder og lokalsamfunn er avgjørende for at vi får aksept for våre prosjekter. Statnett bruker sponsing som ett av flere virkemidler for å skape oppmerksomhet og kjennskap om vår virksomhet. Med de store oppgavene Statnett har fremfor seg er det viktig å bygge opp om kunnskapen til Statnett hos folk flest, både som potensiell berørt grunneier eller fremtidig arbeidstaker. Derfor tar vi i bruk en TV-eksponert idrett som skøyter for å fortelle om våre virksomhetsområder til hele Norge, sier Nilson.

Les også: Nettleie-millioner til reklamebyrå

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.