KRAFT

Statnett vurderer fire kilometer lang kabeltunnel i Oslo

Stor tunnel: En eventuell kabeltunnel mellom Smestad og Sogn må være så stor at den har plass til lastebil for å drive tunnelen enkelt og raskt, ifølge Statnett.
Stor tunnel: En eventuell kabeltunnel mellom Smestad og Sogn må være så stor at den har plass til lastebil for å drive tunnelen enkelt og raskt, ifølge Statnett. Bilde: Håkon Jacobsen
Øyvind LieØyvind LieJournalist
24. juni 2014 - 10:51

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt begynner ringkablene rundt Oslo (300 kV) å dra på årene og er klare for utskifting. Mellom Sogn og Smestad har Hafslund i dag to kabelsett, det eldste bygget i 1955 og det nyeste i 1977.

Nå skal begge anleggene skiftes ut og gjøres klar til å kunne driftes på 420 kV.

Statnett må imidlertid finne en ny trasé, siden­ de eksisterende kablene må være i drift i hele byggeperioden på grunn av forsynings­sikkerheten, opplyser Statnetts prosjektleder for Smestad-Sogn-forbindelsen, Kjell Rønningen.

De nye kablene skal enten legges i grøft eller tunnel. Statnett skal utrede begge løsningene, og har leid inn konsulenter fra Norconsult til å hjelpe seg med arbeidet.

Les også: Forventer flere arbeidsulykker i energibransjen

Kortere med tunnel

Én fordel med tunnel er ifølge Rønningen at forbindelsen blir kortere, siden den gir større muligheter for å bygge i en rett linje enn om man måtte legge den i en grøft i et gatenett. Rett linje mellom Sogn og Smestad er i overkant av fire kilometer, mens en grøfteløsning vil kreve at kabelen blir om lag fem kilometer lang.

– Kabel i tunnel synes intuitivt å være bedre beredskapsmessig beskyttet enn i grøft. Dessuten ville man unngått at kabelen ligger nært opptil annen infrastruktur, noe det begynner å bli veldig mye av i gatenettet. Men dette vil vi finne ut av gjennom risiko- og sårbarhetsanalysen, sier Rønningen til Teknisk Ukeblad.

I løpet av få uker skal Statnett prøvebore for å finne ut mer om fjellforholdene på strekningene der en eventuell kabel skal gå.

Les også: Trafoen subber langs bakken og lager brede hvite striper i asfalten. Like etter smeller det i tunneltaket

Inn med lastebil

– Hva blir diameteren på tunnelen?

– Den blir slik at tunnelen kan drives enkelt og raskt, og da må man ha plass til en lastebil, sier Rønningen.

En løsning med kabel i tunnel er ifølge Rønningen prøvd i både Stockholm og Tokyo. En gang tidligere har Statnett lagt ledning i tunnel, og det var da de bygget NorNed-kabelen fra Feda i Vest-Agder. Den tunnelen var imidlertid kun 1,4 kilometer lang.

– Hvilket alternativ er best med tanke på å kunne reparere kabelen raskt ved feil?

– Tilgangen tror jeg vil være noenlunde lik, men jeg tror du får jobbet sikrere og mer uforstyrret i en tunnel.

Les også: Nå slipper kraftmontører å ha dobbeltutdannelse

Søker i høst

– Det vil vel ta mer tid å finne feilen i en kabel som ligger i grøft?

– Nei, det er nok samme type måleteknikk for å finne ut hvor på kabelen feilen er, så der ser jeg ikke den helt store forskjellen, sier Rønningen.

– Hvor mye vil det koste å bygge kabelen?

– Det er det vi skal finne ut. Det vil ligge ved et kostnadsoverslag ved konsesjonssøknaden, sier Rønningen.

Statnett planlegger å sende inn søknaden i løpet av høsten.

Les også:

Bare rotoren i det nye aggregatet veier 450 tonn

– Norsk energipolitikk opphører på mange måter i 2020

Professorens batteri kan bli like stort som en enebolig  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.