Oljeanalytiker Hans Henrik Ramm har aldri vært begeistret for Statoils satsing på vindkraft.
– Store selskaper bør spisse sin kjernekompetanse og skaffe seg høy avkastning fra høyt spesialisert og ledende kunnskap. Organisasjonskapasitet og humankapital bør brukes der kunnskapsrenten er høyest, sier han.
Les mer:
Intern strid i Statoil om vindkraft
Frykter enorme strømbrudd etter solkraft-boomLite å tjene
Ramm mener Statoils argument om at selskapet har et fortrinn innen havvind er meningsløs.
– Det kan godt hende at noen deler av Statoils offshorekompetanse er anvendelig for havvind, men det er svært usannsynlig at det kan gi en avkastning som er sammenlignbar med den Statoil kan oppnå i petroleumsvirksomheten. Årsaken er at vindkraft alle steder en en sterkt subsidiert virksomhet, og vertslandene er ikke interessert i at subsidiene skal gi driftsselskapene en avkastning som er høyere enn det som er nødvendig for å få bygget vindparkene.
Lavere avkastningskrav
Innenfor vindkraft må Statoil konkurrere med mange leverandører som ikke har noe med petroleumsvirksomhet å gjøre. De har sin egen kjernekompetanse som gjør det lettere for dem å nå sine avkastningskrav.
Samtidig vil disse selskapene være tilfreds med lavere avkastning enn den Statoil kan vente innenfor petroleum.
– I det lange løp må man derfor vente at subsidieordningene tilpasser seg til et lavere avkastningkrav enn Statoils, mener Ramm.
Han sier at de britiske subsidieordningene allerede er i forandring. Dagens system innebærer at alle som bygger ut på samme tidspunkt får samme støtte som garanteres over prosjektets levetid, men støtten skal trappes ned over tid.
Etter en overgangsperiode skal dette skiftes ut med et system med periodiske anbudsrunder der de som tilbyr den laveste tariffen vinner.
– Dessuten er også selve den britiske energipolitikken i endring. Generelt kan man si at de store vindkraftlandene som Storbritannia og Tyskland opplever at det går mot metning for vindkraft, og at videre vekst møter større utfordringer med hensyn til integrering, balansering, kostnader, og stabilitet i nettverkene, sier Ramm.
– Bør holde seg til petroleum
Oljeanalytikeren tror at det vil bli nokså begrenset med vindkraftutbygging etter at gass med CCS blir kommersielt, kanskje rundt 2025-2030.
– Dette forsterker også konklusjonen om at Statoil bør holde seg til det de er best på.
Les mer:
– Norge har et forsprang på flytende vind