Statoil har store problemer med å beregne trykket i Gullfaks-området, og selskapet har hatt tre alvorlige hendelser i samme brønn. Bellona mener dette viser at Statoil ikke har kontroll.
Les også: Samme problembrønn som i desember
Miljøstiftelsen hevder å ha fått tak i informasjon kan kaste lys over hva som har skjedd på Gullfaks C-plattformen på torsdag. Ifølge Bellona oppstod situasjonen med ustabil brønn allerede 19. mai klokken 15.47. Da skal Statoil ha startet forsøk på å etablere trykkontroll på Gullfaks C.
Kort tid etter ble det oppdaget forhøyede gasskonsentrasjoner i slammet som kom til plattformen (shakeren).
– Nivåene var så høye at det av sikkerhetsmessige årsaker ble beordret mønstring klokken 16.05, hvor mannskap som ikke var nødvendige for å få situasjonen under kontroll, ble beordret til å vente i livbåtene. Dette skjedde frem til klokken 17.30 da anså plattformledelsen situasjonen som sikker nok og avblåste mønstringen. Det varte bare i et kvarter for gass på nytt ble oppdaget på nytt klokken 1745. Ny mønstring ble beordret og varte frem til ca klokken 19, ifølge Bellona.
Les også: Fortsatt ustabilt på Gullfaks
– Forverret seg
Dagen etter, den 20. mai, skal situasjonen ha forverret seg. Det oppstår betydelige trykkforandringer i brønnen og Statoil beordrer evakuering av såkalt ”ikke-kritisk personell” i alt 89 personer.
Alle forsøk med å stabilisere brønnen med å tilføre mud med høy vekt, har til nå mislykkes. Dermed har man ikke klart å re-etablere én barriere, og er helt avhengig av at BOP-en virker som den skal.
– Dette er ikke akseptabelt, sier Frederic Hauge. Ifølge Statoils innrapportering om hendelsen til Petroelumstilsynet 19. mai ble to pakninger i en trykkavlastningsventil (BOP) skiftet. Vi vet også at O-ringen på BOP-en ble fikset rundt juletider, da denne feilet ved en tilsvarende gasslekkasje 23. desember i fjor, sier Frederic Hauge, leder i Bellona.
–Ute av kontroll
Bellona hevder at Statoil harbrukt 600 kubikkmeter tungt oljemud for å stabilisere trykket. – På grunn av varierende trykk har dette ikke blitt værende i brønnen, men forsvunnet ned i reservoaret. 600 kubikkmeter er dobbelt såp mye som det som normalt lagres i tanker om bord på plattformen hvor det til vanlig befinner seg 250–300 kubikkmeter. Statoil er derfor avhengig av å få tilført ytterligere mud fra andre kilder. Det blir fraktet ut med supplybåter til Gullfaks C.
Bellona hevder også å ha fått informasjon om at borestrengen er kjørt fast og har låst seg i brønnen.
– Denne situasjonen ikke er under kontroll og at det er fortsatt fare for utblåsning, sier Frederic Hauge.
Statoils rapport til Petroleumstilsynet
Statoils egen rapportering til Petroleumstilsynet lyder slik:
Brønn C-6A var ferdig boret i MPD modus og man var ferdig med å sirkulere hullet rent. Før fortregning til tyngre mud skulle pakninger i Pressure Control Device byttes. Det ble da sirkulert for å holde baktrykk på brønnen med sementpumpen og stripping annular stengt. Det ble så observert tap av boreslam i brønnen og man klarte en periode ikke å opprettholde tilstrekkelig baktrykk. Det kom en influks i brønnen. Under utsirkuleringen ble gassdetektorer i shaker aktivert. Dette førte til generell alarm og mønstring. Gasskonsentrasjonen avtok raskt, men beredskapssituasjonen ble opprettholdt til ca kl.18:30.