Det er turbulente tider i oljebransjen med oppsigelser, kostnadskutt og en stadig fallende oljepris.
Dette tar Statoil konsekvensen av: I dag melder selskapet at riggene COSL Pioneer, Scarabeo 5 og Songa Trym, som brukes til boring, skal ligge lenger i opplag enn opprinnelig planlagt.
Taper store penger
Dette går spesielt hardt utover kinesiske COSL.
Boreriggen Pioneer, som ifølge offshore.nos register koster 420.000 dollar i døgnet, suspenderes nemlig sju og en halv måneder lenger enn planlagt. Det vil si at den skal ligge i opplag til midten av august neste år.
I skrivende stunds kurs utgjør dette like i overkant av 673 millioner kroner.
Nå får riktignok COSL utbetalt en del av summen ettersom riggen er på kontrakt, men det er fremdeles ikke kjent hvor mye dette utgjør.
Les også: Nå har Statoil tatt en fjerdedel av riggene sine ut av drift
Legges i opplag
Pioneer, Scarabeo 5 og Songa Trym ble i første omgang suspendert ut året fra henholdsvis 8. oktober, 5. oktober og 20. november.
Forlengelsen av suspensjonene på Scarabeo 5 og Songa Trym blir henholdsvis halvannen måned og én måned.
Statoil skriver at forlengelsen på Songa Trym kan bli kortet ned, eller unngått, dersom man lykkes i å skyve fram aktiviteter.
Les også: Mens de ansatte må kjøpe notatblokker på Clas Ohlson, har Statoil tennisfest med Elton John
Overkapasitet
Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil, forklarer forlengelsene med at det er overkapasitet.
– Riggkontraktene ble inngått i en tid der det var krevende å sikre nok riggkapasitet. Nå er aktiviteten utfordret av lavere marginer, generelt høyt kostnadsnivå og dermed svakere lønnsomhet. Det er derfor mer krevende å modne lønnsomme boremål, sier han i en pressmelding.
Ikke misfornøyd
Jacobsen presiserer at de ikke er misfornøyde med tjenestene riggselskapene leverer.
– Jeg vil presisere at suspensjonene ikke har sammenheng med leveransene til riggene. Vi er godt fornøyd med den jobben de har gjort for oss, sier han.
– Dette er likevel nødvendige grep siden vi har overkapasitet av rigger i forhold til de oppdragene vi prioriterer. Det er en uheldig situasjon, og vi gjør det vi kan for å minimere omfanget av suspensjoner, sier Jacobsen.
Les også:
Dette er oljearbeidernes favorittplattformer
Denne gigantplattformen tåler jordskjelv, 44 minus og 18 meter bølger
Statoil vurderer «subsea on a stick» for fremtidens Sverdrup