Avtalene har en samlet verdi på 3,5 milliarder kroner. Flere av fartøyene er spesialdesignet for oppdrag i nordområdene, med såkalt høyeste oljevernklasse.
– Vi ser at behovene for forsyninger i nord vil øke, og de to skipene fra Simon Møkster Shipping og Troms Offshore vil bli viktige for å forsyne i nordområdene, sier Jannicke Hilland, direktør for fellesoperasjoner i Statoil.


Moderne miljøteknologi
Farstad Shipping og Atlantic Offshore skal levere to fartøyer hver. Det sjuende er LNG-drevet og leveres av Remøy Shipping.
Dette blir det sjette LNG-drevne fartøyet Statoil har på langtidskontrakt.
– Alle fartøyene har moderne miljøteknologi og gjør Statoil godt rustet til å møte behovene for å levere forsyninger på norsk sokkel framover, sier Hilland.
Opsjoner
De fire fartøyene fra Farstad Shipping og Atlantic Offshore skal seile for Statoil i seks år med tre årlige opsjoner.
De siste tre er blitt tildelt kontrakter på tre år med tre årlige opsjoner. Alle fartøyene blir levert innen utgangen av 2014.