Tirsdag ble hovedkontoret i Stavanger ransaket av inspektører fra ESA. Ifølge EU-kommisjonen gjennomføres det kontroller også i to EU-land.
Shell og BP bekrefter at de og er mistenkt i saken.
– Det er aldri positivt å bli kontrollert av ESA, men samtidig så er ikke dette en konklusjon. Det er en situasjon hvor de skal se inn i våre bøker og dokumenter for å avklare mistanke om konkurransebegrensende aktivitet, sier Helge Lund til Stavanger Aftenblad.
Milliardbot
Statoil risikerer en klekkelig bot hvis ESAs mistanker blir bekreftet.
– Saken gjelder mistanke om brudd på det såkalte kartellforbudet i EØS-avtalens artikkel 53. Dette kan gi bøter på opptil 10 prosent av foretakets omsetting foregående år, sier EU- og konkurranserettsekspert Øyvind Andersen i advokatfirmaet Wikborg Rein til Aftenposten.
Statoil hadde i fjor en omsetning på vel 700 milliarder kroner og kan få opptil 70 milliarder kroner i bot, selv om Andersen mener det er usannsynlig at boten blir så høy.
– Hvor stort marked som er berørt, Statoils involvering i saken, alvorlighetsgraden på lovbruddet og hvor lenge det har pågått, vil spille inn. Men det kan fort bli snakk om flere hundre millioner kroner, sier han til Dagbladet.
EU-kommisjonen mistenker at flere selskaper har deltatt i konkurransebegrensende avtaler eller samordnet opptreden i strid med EØS-avtalen.
Les også: Eksperter mener staten bør selge seg ut av Statoil
Tror Statoil er uskyldig
Statoils styreleder Svein Rennemo kan ikke tenke seg at Statoil har vært med på prismanipulering.
Han mener det strider mot oljeselskapets verdier å drive med lyssky virksomhet.
– Årsaken til at jeg sier at det er ingen grunn til å tro at vi er involvert, er at Statoil har kjørt sterkt og meget godt på etisk forretningsførsel fra topp til bunn i organisasjonen. Vi føler at ut fra våre etiske retningslinjer og alt hva selskapet står for, så skal vi samarbeide med myndighetene, men i utgangspunktet er det ingen grunn til å tro at vi er involvert, sier han til Stavanger Aftenblad.
Informasjonsdirektør Jannik Lindbæk i Statoil sa til NTB tirsdag kveld at Statoil gjør alt de kan for å bidra til å samarbeide for å få klarhet i de aktuelle forholdene.
Bensinpriser
ESA mener det har foregått prissamarbeid helt siden 2002 mellom oljeselskapene og prissettingsselskapet Platts, som sammenstiller en oljepris som markedet skal følge.
– Dette gjelder pris på råolje, men også oljeprodukter, så bensinprisene kan ha vært for høye, sier oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets til Dagbladet.
Hun sammenligner alvoret i mistanken til ESA med Libor-skandalen der flere banker manipulerte den såkalte Libor-renten. Flere banker fikk milliardbøter og toppsjefer måtte gå som følge av skandalen.
– Vi får virkelig håpe at mistanken ikke stemmer. Statoil er flaggskipet vårt som vi alle eier en del av, sier Saltvedt.
Den norske staten eier 67 prosent av aksjene i Statoil.
Les også: