Thon, som er direktør i Datatilsynet, sier at Datatilsynet ikke lenger godtar lagring av personopplysninger basert på samtykke fra ansatte.
Statoil lagrer karakterene i tre år
Presedens
For å si det enklere: Det hjelper ikke at ansatte har sagt ja til lagring av opplysninger.
– Tidligere var samtykke en vanlig hjemmel i behandling og lagring av personopplysninger. Men det har skjedd endringer etter 2006, da Statoil kontaktet oss angående lagringen av karakterer til ansatte, sier Thon.
Han sikter til at rettspraksisen er endret etter den tid.
– En avgjørelse i Personopplysningsnemnda i 2008 har skapt presedens. I en sak mot Securitas sa nemnda at samtykke ikke godtas som hjemmel og at man skal være svært forsiktig med samtykke i arbeidsforhold. Grunnen er at frivillig samtykke er vanskelig å få til, siden ansatte er i et avhengighetsforhold til arbeidsgiveren sin, sier direktøren.
Ikke reelt
Han sier at maktforholdet mellom ansatt og arbeidsgiver er skjevt.
– Hvis du sier nei til lagring av slike opplysninger, vil sjefen kanskje ikke oppfatte deg som en ålreit arbeidstaker. Det kan få konsekvenser for deg. Derfor er det sjelden snakk om et frivillig samtykke, sier Thon.
Datatilsynet vurderer nå å ta lagringen av ansattekarakterer opp med Statoil.
– Det kan godt hende at vi tar det opp med dem. Da vil vi i tilfelle be om informasjon om hvordan karakterordningen og lagringen av karakterer gjøres, og vurdere hvordan dette står seg i forhold til personopplysningsloven, sier han.
Møte
Ifølge Thon er det ikke korrekt at Statoil fikk godkjenning av Datatilsynet til å lagre karakterene.
– Vi gir ikke forhåndsgodkjenning og gjorde det heller ikke i denne saken. Vi hadde enkelte kommentarer til saken, men godkjente ikke en slik lagring på forhånd, sier Thon.
Statoil kommer Datatilsynet i forkjøpet.
– Vi hadde en gjennomgang med Datatilsynet før vårt opplegg for medarbeiderutvikling ble introdusert i 2006, og etterkom da deres anbefalinger. På bakgrunn av de forhold Thon viser til, vil vi nå be om et møte for en ny gjennomgang, sier Jannik Lindbæk jr., kommunikasjonsdirektør i Statoil.