Statoil driver i dag de fire fyllestasjonene for hydrogen i Stavanger, Porsgrunn, Drammen og Oslo.
Men etter 2012 er det slutt.
Andre må overta
Det er så ulønnsomt å drifte disse stasjonene at Statoil trekker seg ut, skriver Klassekampen .
– Vi er nå i en fase der vi vurderer om andre kan overta, sier informasjonssjef Morten Eek til avisa.
Usikkerhet rundt infrastrukturen er selvsagt dårlig nytt for bransjen. Det er nettopp hydrogensatsingen som er bakgrunnen for at Europas største hydrogentestprogram skal foregå i Norge med ti Mercedes-Benz B-klasse F-Cell, fem Think City H2 og to Alfa Romeo MiTo.
I tillegg inngikk Hyundai tidligere i år samarbeid med Hynor om å bruke Norge som testarena for sine brenselcellebiler.
Dessuten skal Ruter nå i 2012 sette fem brenselcellebusser i trafikk gjennom det EU-støttede prosjektet HyNor Oslo Buss.
Les mer i disse artiklene:
Første fullblods hydrogenbil er her
Håper på staten
Hynor håper nå at andre olje- eller energiselskaper kan overta driften etter Statoil. Eventuelt staten.
– Statkraft følger med. Et alternativ kunne vært om for eksempel Samferdselsdepartementet gikk inn og bygde en statlig driftsorganisasjon, sier styreleder Bjørn Simonsen i Hynor til Klassekampen.
Hynor har tidligere regnet med at det ville være ti hydrogenstasjoner i drift i 2015 med hovedvekten i og rundt Oslo.
Hynor trekker ofte fram Japan og Tyskland som eksempler, der industri og myndigheter går sammen i et gjensidig forpliktende infrastrukturbygging.
I Japan skal 100 fyllestasjoner bygges fram til 2015, lanseringsåret for blant annet Toyotas brenselcellebil, og deretter 100 i året de påfølgende ti år. I Tyskland skal 1 000 fyllestasjoner for hydrogen være i virksomhet innen 2020.