Statoils forsøk på å øke kvaliteten på matteundervisningen i Oslo-skolen, fører til færre faste jobber, opplever lærere.
– Jeg har søkt på mange lærerjobber, men får beskjed overalt at det ikke lenger er behov for flere lærere med realfaglig bakgrunn. Det virker som at Statoils Teach First-prosjekt har bidratt til at det utlyses veldig få lærerstillinger innenfor matte og naturfag på ungdomskolenivå i Oslo, sier læreren Jonas Dahl.
Gjør ingeniører til lærere
Teach First, i regi av Statoil og Utdanningsetaten i Oslo kommune, rekrutterer dyktige nyutdannede studenter innenfor ingeniør- og realfag for å undervise i to år på utfordrende skoler i Oslo.
De følger i tillegg et ledelsesutviklingsprogram som innebærer pedagogiske kurs. Studenter kan søke jobb i Statoil etter to år med undervisning.
Les mer: Ny runde med superlærere
Jobbjakt
Jonas Dahl og Tone Dokken har studert læreryrket på Høgskolen i Oslo og på NTNU. I vår begynte de å søke jobb som allmennlærere på ungdomskoler.
Søkeprosessen har tatt mye lengre tid enn de trodde. Til slutt fikk Dokken jobb som mattelærer på Apalløkka ungdomskole, mens Dahl fortsatt er på jobbjakt.
– Mellom 40 og 50 ledige lærerstillinger innenfor realfag har blitt gitt til Teach First i Oslo de siste årene. Hvis Statoil utvider prosjektet til andre byer, betyr det at man ikke trenger å utdanne seg som mattelærere?, undrer Dahl.
Trenger evaluering
Siden det er et pilotprosjekt etterlyser Dahl en god evaluering av Teach First og hvordan det har bidratt på undervisningskvaliteten.
– Jeg skulle gjerne sett hvem er det som tjener på det, Statoil eller elevene? Betyr det at lærerutdanningen har blitt så dårlig at det er bedre å hente inn ingeniørstudenter som lærere?, sier Dahl.
Flere andre byer vurderer opplegget, blant annet har Stavanger Høyre det i sitt politiske program.
Les også: Utdanning har lite å si for lønna
Ujevn spredning
Teach First er inspirert av et lignende læreropplegg i England, hvor dyktige studenter blir utplassert på skoler med store undervisningsutfordringer.
– Det er flott at Statoil bidrar med å øke lærerstatus med Teach First, men det er dumt å konsentrere seg om et så lite område som Oslo. Det burde vært spredt mer jevnt utover, som i England, og gjelde flere fag enn realfag. Nå går det på bekostning av nyutdannede mattelærere i Oslo, mener Dokken.
– På Høgskolen ble det lagt vekt på at flest mulig skulle studerte realfag. Man ble nærmest garantert jobb etterpå, fordi mangelen på mattelærere var så stor. Når jeg er på intervju i dag, får jeg ofte høre at nå er det stor mangel på lærere i norsk, sier Dahl.
Mangel på lærere
Prosjektleder Vibeke Strøm i Teach First Norway forsvarer Teach First.
– Kandidatene jobber på Oslo-skoler som har ledige realfagsstillinger, sier Strøm.
Hun er ansatt i Utdanningsetaten i Oslo kommune, som er den instansen som står bak, har ansvar for og driver Teach First.
– Har slitt
Prosjektet ble startet opp i 2010 med et kull på 18 kandidater med bakgrunn fra ingeniørstudier, fysikk og matematikk. Det nyeste kullet er nummer 3 og består av 15 kandidater.
– Flere av skolene har slitt med å rekruttere lærere med realfagskompetanse, som da kan være en viktig grunn for at skoler ønsker å være med i Teach First Norway, sier Strøm.
Les også: Ent3r øker matteselvtilliten