Statoil tildeler et konsortium bestående av Kværner og KBR kontrakten for bygging av dekket til utstyr- og boligplattformen på Johan Sverdrup-feltet. Kontraktsverdien er på 6,7 milliarder kroner, opplyser Statoil i en pressemelding.
Avtalen omfatter ingeniørarbeid, innkjøp og bygging (EPC) av dekket til utstyr- og boligplattformen på Johan Sverdrup.
Les også: Dette kjempeskipet skal løfte Sverdrup-dekkene
– Tøff konkurranse
– Det har vært stor interesse i markedet for denne kontrakten. Kværner og KBR har vunnet frem i tøff internasjonal konkurranse, sier Margareth Øvrum, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Statoil.
Utstyr- og boligplattformen består av to moduler, en utstyrsmodul og en boligmodul. Utstyrsmodulen skal bygges av underleverandører i Polen under Kværners ledelse og ferdigstilles på Stord. KBR skal utføre prosjektering og innkjøp av utstyr til utstyrsmodulen.
Les også: Skal unngå kritiske feil: Her leker Sverdrup-ingeniørene hviskeleken
Ikke tomme trusler
Markus Nævestad fra Rystad Energy sier til Teknisk Ukeblad at dette var en svært viktig kontrakt for Kværner.
– Dette er avgjørende for Kværners fremtid som EPC-leverandør til topside-kontrakter. Etter hva jeg kan se er kontraktsverdien også på et fornuftig nivå, sier analytikeren.
Da forrige Sverdrup-kontrakt ble tildelt ble det slått full alarm fra Kværners side. De varslet permitteringer og oppsigelser etter at Aibel vant kampen om prosjektering, innkjøp og bygging av Sverdrups boreplattform.
– Krisemaksimeringen var med rette. Slik jeg ser det var det på ingen måte tomme trusler, sier Rystad-analytikeren.
Han sier at det ved første øyekast ser ut som at Kværner har fått til en fornuftig modell med delvis bygging i Norge og delvis i utlandet.
– Det ser fornuftig ut med KBR, Apply i Sverige og noe fabrikasjon i Polen. Det er nok litt mindre norsk innhold, men det er slik som Aibel-kontraktene med mye i utlandet.
– Det viktigste er at prosjektstyringen er fra Norge. Det har vi sett tidligere at det er ett av de viktigste elementene for å få gjennomført det på tid og kost. Ikke minst på tid.
Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker
Bygges på Stord og i Sverige
Boligmodulen skal bygges hos Apply Leirvik på Stord og i Emtunga Sverige. Plattformdekket skal sammenstilles på Kværner Stord.
Totalvekten for hele plattformdekket er ca. 19.000 tonn fordelt på 9.700 tonn på utstyrsmodulen og 9.300 tonn på boligmodulen. Kontrakten inkluderer også en opsjon for offshore oppkopling og assistanse under uttesting av utstyr- og boligplattformen.t i 2015.
Kværner har fra før av signert en kontrakt verdt to milliarder kroner for stålunderstellet på stigerørsplattformen på feltet.