Redusert biltrafikk og bedre kollektivtrafikk er formålet med belønningsordningen. – Evalueringen viser at de store bykommunene foretrekker å sette inn positive tiltak for kollektivtransporten framfor restriktive tiltak mot biltrafikken. Det er ikke så effektivt. Kommunene må benytte både pisk og gulrot for å få midler.
Vi skal ikke strø ut midler for å være hyggelige. Målinger gjort av Statens vegvesen viser at ingen av byene har oppnådd særlig borbedring for framkommeligheten det siste året, snarere omvendt. Jeg vil oppfordre bykommunene til å undersøke om det ikke er nødvendig med mer restriktive tiltak. Skal man oppnå noe, må man også ofre noe, sa Navarsete i sitt innledningsforedrag på departementets årlige presseseminar.
Men foredraget forøvrig hadde stort sett positivt fortegn. Samferdselsministeren ser de enorme uløste oppgavene, men hun er godt fornøyd med den rødgrønne regjeringens innsats på samferdselssektoren.
- Regjeringsskiftet førte til et nytt fokus på samferdsel og større midlert til sektoren. Det kom et taktskifte i norsk samferdselspolitikk. Vi har økt bevilgningene med 2,5 milliarder kroner årlig, det var ikke luftpenger slik opposisjonen ville ha det til. I to år på rad har vi overoppfylt rammene for veg og jernbane i gjeldende Nasjonal transportplan. Det er vi stolte av, sa Liv Signe Navarsete.
Samferdsel opp
Hun så tilbake: - På sentralt nivå var det nesten ingenting om samferdsel i valgdebattene, men lokalt var det hett. Da jeg kom inn i departementet, bestemte jeg meg for at det første jeg måtte gjøre var å få satt samferdsel høyere på den politiske dagsorden. Bare på den måten kan vi få mer penger til sektoren. Det er bra at samferdsel er blitt et viktig tema i mediene og at det diskuteres av folk flest – hjemme, i lunsjpausen og andre steder. Dette er viktig for å få gjort mer. En undersøkelse jeg så nylig om hva folk er opptatt av viste at samferdsel scorer nesten like høyt som helse. Dette var utopi på riksplan for bare noen år siden.
Statsråd Navarsete var opptatt av at det ikke må skapes motsetninger mellom de ulike transportformene.
- De ulike transportformene utfyller hverandre. Jeg blir derfor provosert når enkelte framstiller det som om det å være tilhenger av veginvesteringer betyr at man er mot jernbane, eller omvendt.. Vi må ha veger i dette landet, og vegene må videreutvikles, det samme må skje med jernbanestrukturen. Det ene utelukker ikke det andre. I og rundt større byer trengs det sammenhengende kollektivtilbud som er så gode at folk velger bort bilen. Vi kan ikke vegbygge oss ut av storbyenes trafikkproblemer. Byene trenger forutsigelige transportsystemer, og det gjør vi noe med. En time i bilkø kan ikke være noen god start på dagen, sa Liv Signe Navarsete.
Ukontrollert
Hun var innom de fleste samferdselspolitiske områdene og kom med et spark til mot kommunal praksis, denne gangen primært mot hyttekommuner der Senterpartiet har mange ordførere.
- Store byggeprosjekter godkjennes uten tanke på transport. Det kommer først etterpå. Hyttefelt genererer selvsagt trafikk. Planer om 6000 nye hytteområder i Valdres gjør noe med transportbehovet. Stadig flere fritidsreiser øker presset. Boliger, næringsbygg og hytteområder planlegges uten tanke på hvordan man skal få gode samferdselsløsninger, beklaget hun.
- Det som vil dominere 2008 er selvsagt arbeidet med ny Nasjonal transportplan 2010-2019 fram til stortingsmelding i desember. Det blir krevende å sy den sammen til noe som ikke er så verst. Dette blir en slags eksamen for oss. Endelig får vi legge fram vår egen transportpolitikk. Det gleder jeg meg til, sa Liv Signe Navarsete på presseseminaret.