Det pågår for tiden en omfattende nettkampanje for å få alle nettsurfere som bruker Internet Explorer 6 til å oppgradere.
Dette er en nettleser som ble lansert i 2001, en helt annen tidsregning i en internett-verden som utvikler seg raskt.
Norsk IE6-kampanje
Webutvikleren Erlend Schei i Finn.no kom med en oppfordring til alle norske nettsteder i en Twitter-melding , og Teknisk Ukeblad fulgte opp med en oppfordring til alle norske nettsurfere om at Internett trenger din hjelp .
Bloggere hoppet på, og det samme gjorde norske Twitter-brukere. Nettdebatten om IE6 spredte seg raskt på tvers av norske nettsteder.
Deretter tok Finn.no grep , og la ut en melding med oppfordring om å oppgradere til alle besøkende på Finn.no. De delte også kildekoden, slik at andre nettsteder kunne følge opp. Det gjorde de, og de gjorde det raskt. Allerede dagen etter var mange av Norges største nettsteder på plass med varsel til IE6-brukere om at de må oppgradere.
Microsoft støtter kampanjen
På tross av at det er Microsofts egen nettleser kampanjen retter seg mot, var Microsoft Norge raskt på banen.
I et intervju med Teknisk Ukeblad erklærte Microsofts direktør for Windows Consumer, Isabella Alveberg, at Microsoft støtter kampanjen , og at de håper brukerne snarest oppgraderer til en nyere utgave av Internet Explorer.
Denne støtten spredte seg raskt til Microsofts kontorer rundt om i Europa, og ble fanget opp av store internasjonale nettsteder som Wired.com , Digg.com , Slashdot.com og mange flere .
Microsoft Norge har gått veldig offensivt ut, og i et 45 minutter langt videoinnslag på digi-TV , tar Microsofts teknologievangelist, Rune Zakariassen, en grundig gjennomgang av Internet Explorer 8 og hvordan den kan løse IE6-problemet også for bedriftskundene.
IT-sjefene holder igjen
IE6-kampanjen har gitt stort utslag for privatpersoner som uvitende har fortsatt å bruke Internet Explorer 6, men utover et massivt press på IT-sjefer og IT-avdelinger, har det ikke vært mange oppgraderinger.
Det er veldig forståelig, ettersom mange bedrifter må forholde seg til eksisterende løsninger som krever Internet Explorer 6.
Dette vet Microsoft godt, men som Zakariassen sier på digi-TV: “...kampanjen legger et press på IT-sjefer. Det vi ønsker å gjøre nå er å hjelpe de.”
Han anbefaler at bedriftene hopper over Internet Explorer 7 , og går rett på Internet Explorer 8 .
Steve Ballmer
Selv om Microsoft Norge støtter den norske IE6-kampanjen, er det begrenset hva de får gjort hvis ikke resten av selskapet støtter opp. Som nevnt har mange europeiske kontorer gjort det, men for å få fullt trøkk er det viktig at toppsjefen stiller seg 100 prosent bak.
Teknisk Ukeblad sendte derfor en oppfordring direkte til Steve Ballmer, der vi beskrev den norske IE6-kampanjen som en positiv mulighet også for Microsoft. I dag fikk vi svar:
Microsoft recommends end users that are browsing the web with Internet Explorer 6 to upgrade today to benefit from numerous improvements including security features and usability enhancements.
Interoperability is key to enabling developers to continue to create great user experiences on the web. Our commitment to the technical community continues with our significant investment in Internet Explorer 8.
We continue to believe in the importance of supporting the end users and encourage the technical community to work with us in securing a good transition for the users that today are using IE6.
Hope that helps
Viktig symbolverdi
Mange ville sikkert ønsket en mer direkte støtte, men her må man huske på at Microsoft er et gigantisk internasjonalt børsnotert selskap. Ballmer kan ikke være så mye mer konkret enn dette.
Han gjør det klart at Microsoft stiller seg bak anbefalingen om å oppgradere, og han erklærer at interoperabilitet er i fokus i Microsofts videre investeringer i Internet Explorer.
Dette viser at han stiller seg 100 prosent bak Microsoft Norges støtte til IE6-kampanjen, og jeg har derfor lyst til å trekke frem et sitat fra Zakariassen som sier litt om hvorfor IE6-kampanjen er viktig også for Microsoft:
“Med hånden på hjertet, vi ønsker å konkurrere. Når konkurransen kommer, er Microsoft på sitt beste.”
Nå håper vi at alle som har bidratt blir motiverte til å fortsette IE6-kampanjen, og at flere blir med hele veien til målet er nådd.