Det er ett år etter leirraset som førte til at det sørgående løpet på Skjeggestad bru på E18 i Vestfold, kollapset. Nå er arbeidet med støping av nytt bruløp godt i gang.
Denne uken ble andre støpeetappe gjennomført, og dermed er de to første bruspennene på den nye brua ferdigstøpt.
Kollapset for et år siden
Det var mandag 2. februar i fjor brua fikk en alvorlig skade som følge av et kvikkleirekred like ved brua.
Søyle nummer fem falt delvis sammen, og forårsaket en betydelig knekk i veibanen. De første bilistene på brua måtte sette fra seg bilene for å komme seg i sikkerhet, og i dagene som fulgte, ble det gjort grundige undersøkelser for å finne ut om det var fare for at også nordgående løp, og flere av søylene under brua ville gi etter.
– Vi har jobbet kontinuerlig siden leirskredet i fjor. Det første vi gjorde var å undersøke grunnen ved brua. Da dette var gjort sprengte vi de delene av brua vi ikke kunne gjenbruke. Så stabiliserte vi grunnen, og begynte arbeidet med å bygge opp brua igjen, forteller prosjektleder Arvid Veseth fra Statens Vegvesen.
Fundamenteres med litt kraftigere peler
Et av de første spørsmålene mange stilte seg etter kollapsen for et år siden, var om pelene burde være kraftigere eller av sterkere materialer, og om dette ville hatt noe å si for hvor store skader leirskredet gjorde på brua.
Teknisk Ukeblad snakket i etterkant av skredet med en lang rekke eksperter. Ingen av dem mener at brua burde vært bygget annerledes.
Vegvesenet har likevel valgt å endre dimensjon på stålkjernepelene som brukes for å fundamentere den nye brua.
– I all hovedsak bygger vi brua som den var, som en spennarmert kassebru. De fundamentene som ikke står på fjell blir fundamentert på stålkjernepeler på samme måte som tidligere. Men vi har økt diameteren på stålkjernene litt fra 150 til 180 millimeter, sier Veseth.
Omfattende stabilisering
Utover dette er det lite som skiller den nye brua fra den gamle.
En ekspertgruppe som ble satt sammen i etterkant av kollapsen anbefalte Vegvesenet å hente frem de gamle prosjekteringstegningene for å få veien raskt på plass igjen. Dette rådet valgte etaten å følge.
Den største forskjellen, og det som skal sikre at det samme ikke skjer igjen, er stabilisering av grunnen under brua.
I forkant av oppbyggingen har det nemlig skjedd et omfattende stabiliseringsarbeid, og hele 50.000 løpemeter med kalksementpeler forsterker leirgrunnen under brua.
Det har blitt gjort ved at en stor rigg borer 10 til 25 meter ned i leira og blåser inn kalk og sement under omrøring. Blandingen av kalk, sement og omrørt leire herder til en fast leire som gjør grunnen under brua mer stabil.
– Med de gjennomførte tiltakene viser de geotekniske vurderingene er at brua vi bygger opp har tilfredsstillende sikkerhet, sier Veseth.
Åpner i sommer
Målet er at den nye brua skal være klar for åpning i fellesferien i år. Men før den tid gjenstår det mye arbeid.
– Vi har et veldig tett løp fremover, men regner med å nå målet vårt om å være ferdig til sommeren, sier Veseth.
Han forteller at støpene er delt inn i seks støpeetapper, og at entreprenøren snart er ferdig med andre etappe.
– Første etappe tar alltid mye lenger tid enn de andre etappene, så når entreprenøren har fått inn en god rutine vil de neste etappene gå raskere. Både vi og publikum vil se en rask fremdrift i tiden fremover, sier han.