LONDON: – Vi vil åpne salgsløsningen på nett i sommer, og bilen vil være hos leverandør mot slutten av sommeren. Leveranser blir sannsynligvis i løpet av fjerde kvartal i år, sier Nissan Norges markedssjef Frode Langli til Teknisk Ukeblad.
Inviterte
Nissan inviterte før helgen nordisk presse og utvalgte interesseorganisasjoner til London for å se nærmere på Nissan Leaf, bilen som ble kåret til Årets bil i Europa for 2011.
Så langt har selskapet kun åpnet for at interesserte skandinaver kan notere seg på en liste på selskapets nettside, uten noen form for markedsføring - en slags "stille lansering".
Muligheten har vært der i drøyt en måned, og så langt har rundt 530 personer skrevet seg opp i Finland, Danmark og Norge.
Av disse er hele 480 nordmenn.
– Elbilinsentivene vi har i Norge er helt avgjørende. Elbiler vil ikke være konkurransedyktige på like vilkår som forbrenningsbiler før vi kommer opp i en såpass stor produksjon at vi får markante stordriftsfordeler, sier Langli, som tror den første leveransen vil bli solgt ut umiddelbart.
Større elbiler
Det kan dermed se ut til at forbrukerne har ventet på elbiler med større komfort og flere seter.
Mitsubishis i-Miev har allerede danket ut Think City på salgslistene, og før helgen ble det klart at den lille japaneren topper salgsstatistikken så langt i år i rikmannsdistriktet Asker og Bærum.
Les også: Think sliter med i-MiEV
Ikke i mål med prisen
Prisen er han imidlertid ikke klar til å avsløre. Nissan har likevel satt en anslått cirkapris på 30.000 euro etter subsidier og insentiver i de europeiske landene, noe som tilsvarer cirka 240 000 kroner med dagens kurs.
– Det vil nok ikke bli store endringer i denne prisen før norgeslansering, men vi er ikke helt klare enda, sier Langli.
I Storbritannia, hvor bilen nylig er kommet på markedet, er prisen satt til 25 990 pund, cirka 234.000 kroner med dagens relativt lave kurs. Det er etter 5000 pund i statlige subsidier.
Donert
Teknisk Ukeblad vet at Nissan hadde planlagt å offentliggjøre den endelige prisen i Norden på arrangementet i London, men erfarer at produksjonsutfordringer etter jordskjelvet og tsunamien i Japan gjorde det vanskelig.
– Vi vil ikke ha full oversikt før om tre til fire uker, 75 prosent av våre fabrikkarbeidere var tilbake på jobb dagen etter jordskjelvet, og Nissan Europe har så langt donert 80 millioner yen (ca. 5,5 millioner kroner, journ.anm.) til Røde Kors' hjelpearbeid. Fabrikkene er oppe og går, men vi har store utfordringer med tilgangen på elektrisitet, og mangler oversikt over underleverandørene, sier Nissans direktør for Norden og de baltiske landene, Guillaume Cartier.
I Europa
Leaf er blant bilene som foreløpig produseres i Japan. Cartier påpeker at 90 prosent av utstyret i de øvrige bilene som leveres til Norden, kommer fra fabrikker i Europa.
– Vi har tilstrekkelig med utstyr i rundt seks uker fremover, sier han.
Les også: All you need is løv