Men handelen har økt kraftig de siste årene, ifølge Oikos, foreningen for økologiske produsenter.
– Omsetningstallene for 2010 viser en tilbakegang på 1,7 prosent, mens det under finanskrisen i 2009 var en framgang på 9 prosent, sier daglig leder i Oikos – Økologisk Norge, Reidar Andestad, til NTB.
Halvparten solgt
Ifølge Nationen har norske bønder økt produksjonen av økologisk mat, til tross for et avventende marked. Under halvparten av det som produseres, blir solgt.
– Mange er positive til økologisk mat i spørreundersøkelser, men vi ser lite til dette i butikkene. Selv om vi kjører kampanjer, så har ikke salget tatt av, sier konserndirektør for samfunnskontakt i NorgesGruppen, Per Roskifte. til avisa.
Kostbart
De store kjedene mener at det først og fremst er prisen som er problemet. Andestad er til dels enig i det.
– Det viser at vi har en stor informasjonsjobb å gjøre i å vise fordeler med økologisk mat som nesten er uten e-stoffer. Og et landbruk som fremmer en miljøvennlig produksjon er gunstig for alle, sier han.
Må selv ta regningen
Mange bønder må selv betale for overproduksjonen ved at de må selge med tap eller kaste økologiske varer som ikke blir solgt, ifølge Nationen.
Også økologisk melk selger dårlig. Tine satt i fjor igjen med 30 millioner liter økologisk melk som ikke ble solgt.
Les også: