INDUSTRI

Stor oversikt: Disse ladbare hybridene tar deg lengst

Bilene for deg som ikke vil ha elbilens begrensninger.

Tabellen viser rekkevidde etter NEDC-standarden for ladbare hybrider i salg i dag.
Tabellen viser rekkevidde etter NEDC-standarden for ladbare hybrider i salg i dag. Bilde: Kjersti Magnussen
Marius ValleMarius ValleJournalist
1. aug. 2015 - 08:00

Om du vurderer å kjøpe elbil har du sikkert gjort deg noen tanker om rekkevidde. Tommelfingerregelen er selvsagt at større rekkevidde er bedre, men om du ikke har lang pedlevei i jobben, kan du antakelig klare deg fint med de fleste modellene på markedet.

Mange vil imidlertid ha behov for å kjøre langt av og til, for eksempel når man skal på hytta.

Da må du enten belage deg på å ta ladepauser underveis, eller rett og slett innse at det ikke går dersom ladestasjoner ikke finnes på ruten.

En ladbar hybrid vil være et alternativ til å kjøpe to biler. Her får du det beste fra to verdener: En elbil til kjøring i nærområdene, og en fossilbil til langkjøring.

Disse bilene kan lades der elbiler lades, og har noen mils rekkevidde på ren elektrisk drift. For mange vil dette være nok til at fossilmotoren ikke vil være i bruk i det daglige, men kun når det er behov for det.

Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

– I praksis en elbil

Elbilforeningen jobber for å fremme alle ladbare kjøretøy. Foreningens kommunikasjonsleder Petter Haugneland mener mange bør vurdere ladbar hybrid.

– De som har én bil i husholdningen bør vurdere ladbar hybrid. Da kan du kjøre elektrisk i hverdagen. Den kan i praksis bli en elbil, som har en backup når du skal på langtur. Du slipper rekkeviddeangst og slikt, sier Haugneland.

Det gjelder imidlertid å velge en bil som har god batterikapasitet. Toyota Prius Plug-in har for eksempel et lite batteri og kort kjørelengde, som kan gjøre det vanskelig å kjøre helelektrisk.

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare

En ladbar hybrid kan lades fra de samme ladestasjonene som elbiler. Foto: Eirik Helland Urke
En ladbar hybrid kan lades fra de samme ladestasjonene som elbiler. Foto: Eirik Helland Urke

Fem mil på strøm

– Fra vårt synspunkt er det mest fornuftig å kjøpe bilene med lengst rekkevidde. Det bør være minimum fem mil. Det kommer selvsagt an på hvor mye du kjører i hverdagen, sier Haugneland.

Av de ladbare hybridene i salg i dag, er det fire modeller som har oppgitt rekkevidde på fem mil. Dette er NEDC-tall, som vil si at det er tester utført under optimale forhold. Den reelle rekkevidden vil for mange være kortere, spesielt på vinteren.

Haugneland anslår at du bør kunne forvente omtrent 70 prosent av oppgitt elektrisk NEDC-rekkevidde, som på elbiler.

Alle hybridene kan lades fra strømnettet, slik at du får de samme lave drivstoffutgiftene som en elbil. Når forbrenningsmotor og elmotor kombineres, holdes drivstoffforbruket lavt under vanlig kjøring.

Les også: Slik fungerer de forskjellige ladepluggene til elbil

Avgiftsvinner

Som en hyggelig bonus har mange av de ladbare hybridene også god ytelse. 200 hestekrefter er, med unntak av Prius, nedre del av skalaen. Siden det er lavere engangsavgift på disse bilene er det gjerne like billige som rene forbrenningsmotorutgaver som har svakere ytelse.

For eksempel koster en Volvo V60 D4 Momentum med 190 hk omtrent 500 000 kroner, som er det samme som en V60 D5 Twin Engine Momentum med 231 hk. Altså får du 41 hestekrefter «gratis», i tillegg til lavere driftsutgifter.

Det er også viktig at du har lademulighet. Da kan du redusere drivstoffkostnadene betraktelig.

– Du bør ha tilgang til lading enten hjemme eller på jobb. Om du ikke lader ofte gir det liten mening å kjøre ladbar hybrid, sier Haugneland.

Det kan imidlertid være verdt å være oppmerksom på at du ikke får lade hybrider på ladeplasser alle steder.

Er det skiltet at plassen er reservert elbil, kan du risikere å få bot om du parkerer der, selv om du lader.

Elbilforeningen jobber for at skiltingen skal endres fra «elbil» til «ladbare kjøretøy», slik som blant annet i Oslo.

Ladbar hybrid vil uansett kunne være et fornuftig kjøp for mange. Vi har samlet de aller fleste ladbare hybrider som er til salgs som nybil i dag.

Stor kjøpeguide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Audi A3 e-tron skal klare inntil fem mil på batteri.
Audi A3 e-tron skal klare inntil fem mil på batteri.

Audi A3 e-tron

Med en rekkevidde på inntil fem mil er kompaktbilen Audi A3 Sportback e-tron en bil du til en viss grad kan bruke som en elbil i nærkjøring.

Bilen lader du hjemme eller på en offentlig ladestasjon med type 2-kontakt.

Den er også rikelig utstyrt med krefter, og i hybridmodus utvikler motorene inntil 204 hestekrefter. En sprek liten sak, med andre ord.

Nøkkelspesifikasjoner for Audi A3 e-tron:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
50 km8,8 kWh102 hk150 hk345 000 kr
Se kartet: Her er det solgt flest elbiler

Se kartet:

BMW i8 er en futuristisk sportsbil som klarer noen mil på ren batteridrift.
BMW i8 er en futuristisk sportsbil som klarer noen mil på ren batteridrift.

BMW i8

BMWs ladbare hybrid er en fullblods sportsbil som i hybridmodus gir deg bensinmotor på bakhjulene og elmotor på fremhjulene. Gjennomsnittlig bensinforbruk er oppgitt 0,21 liter pr mil, som det ikke er mye å si på for en bil i denne klassen.

Bensinmotoren er for øvrig en på papiret puslete sak på 1,5 liter, men den kan yte 231 hestekrefter. Sammen med elektromotoren ender ytelsen på maksimalt 362 hestekrefter.

Men du kommer ikke mer enn 37 km på batteri, og da snakker vi altså om NDEC-tall. Med en startpris på over 1,3 millioner kroner, er dette en bil for spesielt interesserte.

Les også: Her er BMWs nye ladehybrid

Nøkkelspesifikasjoner for BMW i8:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
37 km7,1 kWh131 hk231 hk1 312 700 kr
C350e har ikke veldig lang rekkevidde, men småkjøring kan du få unna uten å bruke bensin.
C350e har ikke veldig lang rekkevidde, men småkjøring kan du få unna uten å bruke bensin.

Mercedes C350e

Mercedes-Benz' C-klasse hybrid kan ikke gå mer enn tre mil på batteri, ifølge NEDC-tallene. Du skal ikke kjøre veldig mye før du må over på bensin, med andre ord.

Det skyldes et batteri med relativt liten kapasitet. Du får til gjengjeld mye kraft. I hybridmodus utvikler motorene inntil 279 hestekrefter, altså sportsbilytelse.

Bilen fåes som både sedan og stasjonsvogn.

Nøkkelspesifikasjoner for MB C350e:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
31 km6,2 kWh82 hk211 hk513 700 kr
Luksusbilen Mercedes-Benz S500 i hybridversjon.
Luksusbilen Mercedes-Benz S500 i hybridversjon.

Mercedes S500 Plug-in Hybrid

S-klasse er «top of the line» hos Mercedes. Den bikker ganske komfortabelt millionen, og det er før tilleggsutstyr er lagt til.

At dette er en ladbar hybrid med lave utslippstall gjør at den slipper unna en hel del avgift, tross en 3 liters V6-motor på 333 hestekrefter og enmotor på 116 hester.

Nøkkelspesifikasjoner for MB S500 PH:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
33 km8,7 kWh116 hk333 hk1 230 000 kr
Mitsubishish populære Outlander PHEV har elektrisk firehjulsdrift.
Mitsubishish populære Outlander PHEV har elektrisk firehjulsdrift.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV er en bil som passer den norske smaken. Den er en SUV med firehjulsstrekk, 202 hestekrefter, og en ganske lav pris takket være avgiftsreduksjon.

Denne har dessuten den lengste elektriske rekkevidden av de ladbare hybridene i salg. Om du ikke kjører så langt hver dag, og er rolig på gasspedalen, kan du i praksis bruke den som elbil.

Ikke rart den selger godt her i landet.

Les også: Vil øke bilers rekkevidde ved å utnytte varme fra eksosen

Nøkkelspesifikasjoner for Outlander PHEV:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
52 km12 kWh82 hk + 82 hk121 hk399 900 kr
Den kraftige SUV-en Cayenne S har en batteripakke på 10,8 kWh.
Den kraftige SUV-en Cayenne S har en batteripakke på 10,8 kWh.

Porsche Cayenne S E-hybrid

Porsche har også hevet seg på den ladbare bølgen, og tilbyr Cayenne S i hybridutgave. Den kan brukes som ren elbil noen mil.

Når du trenger mer krefter eller er tom for strøm har du en 3 liters V6 med 333 hestekrefter tilgjengelig.

At den har redusert avgift gjør den selvsagt ikke billig. Prisen starter på i overkant av 1,1 million.

Nøkkelspesifikasjoner for Cayenne S E-hybrid:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
36 km10,8 kWh95 hk333 hk1 143 000 kr
Porsche Panamera som ladbar hybrid.
Porsche Panamera som ladbar hybrid.

Porsche Panamera S E-hybrid

Panamera S E-hybrid er ikke akkurat noen utfordrer til en liten elbil, da den ikke gjør mer enn 36 km på batteridrift.

Til gjengjeld er den en ordentlig sportsbil med over 400 hestekrefter når bensinmotoren starter opp.

Koster godt over millionen, og er dermed ikke tilgjengelig for alle.

Les også: Ny Tesla-oppgradering gir 0-100 på 3 sekunder

Nøkkelspesifikasjoner for Panamera S E-hybrid:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
36 km9,4 kWh95 hk333 hk1 320 000 kr
Toyota Prius fåes også som ladbar hybrid.
Toyota Prius fåes også som ladbar hybrid.

Toyota Prius Plug-in

Prius finnes i ladbar utgave, og er et fornuftig kjøp dersom du ikke vil bruke all verden på en ny bil. Med startpris på rett over 320 000 kroner, er den ikke så veldig mye dyrere enn en ren elbil i øvre prisklasse.

Prius gir deg imidlertid korteste rekkevidde på ren eldrift, og den samlede ytelsen er 136 hestekrefter.

Passer du på å lade batteriet, bør du samlet sett få lave drivstoffutgifter.

Nøkkelspesifikasjoner for Prius Plug-in:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
25 km4,4 kWh81 hk99 hk320 800 kr
Golf GTE er en sprek kompaktbil som også kan være elbil i fem mil.
Golf GTE er en sprek kompaktbil som også kan være elbil i fem mil.

Volkswagen Golf GTE

Golf GTE kan være elbil når du vil kjøre stille og billig, og sportsbil når du har råd til å fylle tanken. Den går rimelig langt på ren batteridrift, og byr på rett over 200 hestekrefter totalt i hybridmodus.

Sammenlignet med eGolf og vanlig Golf har GTE-utgaven mindre bagasjerom.

Les også: Denne Golfen har rallymotor og to elmotorer

Nøkkelspesifikasjoner VW Golf GTE:

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
50 km8,7 kWh102 hk150 hk342 400 kr
Volvo V60 Twin Engine kan ta deg inntil fire mil på ren batteridrift.
Volvo V60 Twin Engine kan ta deg inntil fire mil på ren batteridrift.

Volvo V60 Twin Engine

Volvos ladbare hybridutgave av V60 kommer med D6 og D5 dieselmotor. Den har en rimelig stor batteripakke, og tar deg inntil 50 km på fulladet batteri.

Dette er en mellomstor stasjonsvogn, som i hybridmodus produserer til sammen 288 hestekrefter i D6-utgave. D5-utgave gir deg tilsammen 231 hester, som ikke er verst det heller.

Du må ut med minst en halv million for denne bilen. Eller omtrent 150 000 kroner mer enn den billigste V60-utgaven med D2-motor.

Nøkkelspesifikasjoner Volvo V60 Twin Engine (D5):

El-rekkeviddeBatterikapasitetElektriskForbrenningPris fra
50 km11,2 kWh68 hk163 hk499 800 kr
Q7 e-tron 3,0 TDI quattro er det ferskeste medlemmet i Audis ladbare familie.
Q7 e-tron 3,0 TDI quattro er det ferskeste medlemmet i Audis ladbare familie.

Kommende modeller

I tillegg til de nevte bilene som er i salg i dag, er flere på vei til markedet i løpet av høsten og over nyåret.

Blant disse finner vi GTE-utgaven av Volkswagen Passat. Denne stasjonsvogna skal klare 50 km på batteri.

Audi kommer også snart med sin SUV Q7 e-tron, som med en batteripakke på hele 17,3 kWh kan gå 56 km på batteri. Denne har 126 hk elmotor og 258 hk forbreningsmotor.

BMW har også den ladbare X5 xDrive40e på vei, som får en elektrisk rekkevidde på 31 km. Mercedes har også en ladbar SUV på trappene, GLE 500, som skal få en rekkevidde på 30 km.

Volvo XC90 kommer også i en ladbar versjon, kalt T8 Twin Engine. Den kan gå som elbil i inntil 40 km.

Utover disse er det ventet at Audi skal lansere en A4 e-tron, og BMWen 328e xDrive.

Les også: Ny Audi-hybrid har klassens største batteri

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.