Kampanjen "Litt mindre. Hver dag" ble lansert tidligere i år for å få folk til å spare strøm både for å redusere strømregningen og for å gjøre forsyningssikkerheten bedre gjennom vinteren.
Rekordhenvendelser
Enova melder om god respons på kampanjen.
– Vår telefontjeneste ”Enova svarer” har hatt en økning i antall henvendelser på 43% i januar i år sammenlignet med samme periode i fjor, og henvendelsene er rekordstore også nå snart halvveis i februar, sier kommunikasjonsdirektør Bård Bjerkaker i Enova i en melding.
Kampanjen vil pågå i TV, radio, på nett og i aviser noen uker til.
– Kampanjen retter seg mot alle deler av samfunnslivet, og vi er svært glade for at både LO og NHO sentralt har gitt kampanjen sin støtte ved å oppfordre sine medlemmer og medlemsbedrifter om å være med og gjøre sitt for å redusere bruken av strøm, sier Bjerkaker.
Stram situasjon
Energisituasjonen er fortsatt stram, med lav fyllingsgrad i magasinene.
– Med lite vann i magasinene og høye priser vil det være smart for den enkelte å bruke mindre. Folk vil spare penger, og det vil samtidig føre til at vannmagasinene tappes ned saktere, sier kommunikasjonssjef Irene Meldal i Statnett.