Kleven, Ulstein og Hellesøy Verft har dratt i land nye byggekontrakter fra norske redere.
Samtidig har utstyrs- og designleverandørene sikret nye oppføringer i ordreboka.
Kina og Vestlandet
Rolls-Royce leverer design- og utstyrspakker til tre UT 755 LN forsyningsskip (PSV). I forrige uke ble opsjon for et skip innløs av det kinesiske verftet Jiangsu Eastern Heavy Industries Co.
Kontraktene omfatter hovedmotorer, akselgeneratorer og tavler fra Bergen, propeller og thrusterer fra Ulsteinvik, automasjon- og kontrollsystem fra Longva samt styremaskin, ror, bulkhandteringsanlegg og dekkmaskineri fra Brattvåg.
Les også: Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie
USA-gass
Wärtsilä skal levere hele LNG-pakken til et forsyningsskip designet av STX Marine Inc som bygges for Harvey gulf Marine i USA.
Leveransen består av framdriftssystem og kontrollsystemer. Harvey Gulf Marine har en grønn strategi og har nå fem LNG-dreven offshoreskip under bygging eller bestilling.
Avansert i Korea
Wärtsilä lever også design av et nytt dykkerfartøy (DSV) som skal bygges for Subsea 7. Den splitter nye VS 4725 DSV designen er spesialutviklet. Fartøyet er bestilt ved Hyundai Heavy Industries (HHI) verftet i Korea med avtalt levering i 2015.
Kontrakten til Wärtsilä gir mye arbeid for designavdelingen i Norge samt levering av kraft- og fremdriftssystem fra elektro- og automasjonsvirksomheten på Stord.
Les også: Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper
LNG i Norge
Wärtsilä skal også levere til et norsk nybygg, et LNG-drevet forsyningsskip som bygges ved Hellesøy verft for Siem Offshore.
Leveransen består av design og LNG-pakke med framdriftssystem. Det er åttende fartøy hellesøy bygger med VS 485-design, men første med LNG.
USA og Ulstein
Island Offshore har på vegne av sin amerikanske partner Edison Chouest Offshore tegnet kontrakt med Ulstein for et flerbruksfartøy.
Skipet er basert på SX121 design og skal brukes til blant annet brønnintervensjon ( well intervention) og konstruksjonsoppdrag (SURF-segmentene).
Flerbruksfartøyet blir 130 meter langt, 25 meter bredt og får høyeste DP-klasse for (DP3 -dynamisk posisjonering). Det skal kunne operer ned til 3.000 meters dyp. Levering er lovet i mai 2014.
Trofast Olympic
Kleven skal bygge enda et avansert konstruksjonsskip av typen MT 6022 MKII for Olympic Shipping. Rederiet kontraherte et skip av samme type i juni år også. Kleven har dermed sikret seg 10 nye kontrakter i løpet av 2012.
Dette fartøyet skal leveres i mars 2014. I løpet av to år har olympic Shipping bygget seks skip ved Kleven for til sammen 3 milliarder kroner.
Les også:
Dette skipet skal seile med last
Tidenes største enkeltordre for Rolls-Royce