OLJE OG GASS

Store muligheter med Nordøstpassasjen

Henrik Falck oppfordrer til å ta i bruk Nordøstpassasjen til kommersiell bruk.
Henrik Falck oppfordrer til å ta i bruk Nordøstpassasjen til kommersiell bruk. Bilde: Maiken Ree
Maiken Ree
27. jan. 2011 - 11:38
Vis mer

25 prosent av de gjenværende olje- og gassressursene befinner seg i Arktis, og utvinningen av mineraler og ressurser i området er akselererende.

– Nøkkelen til å realisere dette er logistikk. Utvinningen av ressursene er realistisk på grunn av isreduksjon, teknologisk utvikling and villighet fra russisk side til å åpne områder, sier prosjektleder for Øst-Europa i Tschudi Shipping, Henrik Falck.

Shippingselskapet foretok en seilas gjennom Nordøstpassasjen i fjor fra Kirkenes til Kina. Med en fart på 12 knop brukte fartøyet 32 dager på ruten ,18 dager mindre enn med en konvensjonell seilerute.

SMELTER: Satelittbildet tatt 4. september viser at for første gang i historien er både nordøst- og Nordvestpassasjen åpne og isfrie samtidig. Trolig er det første gang siden forrige istid.
Nordøstpassasjen kan korte ned seiletiden fra Europa til Asia. Nansen Environmental and Remote Sensing Center (NERSC)

Stål-is

– Vi undersøker nå hva som er den mest optimale ruten. Desto lenger nord man går, desto dypere vann og kortere rute. Men det er mer is, sier Falck.

Isen i Arktis er ikke av det vanlige slaget, men kalles stål-is på grunn av sitt harde ytre.

Ifølge Falck er det store penger å spare på den nyåpnede ruten.

– Innsparingene er for store til å kunne ignoreres. Dersom man sparer 18 dager på seilasen, og et fartøy har 20 års teknisk levetid utgjør dette ett år innspart, sier Falck.

Våkne opp!

– Det som tidligere var en ulempe er nå en fordel.

Han stiller spørsmål til hvorfor bruken av Nordøstpassasjen ikke er kommersielt i bruk.

– Vår mening er at det er på tide å våkne opp, og se mot nord, oppfordrer Falck.

Nordøstpassasjen var isfri for første gang i august 2009. Første seilasen gjennom passasjen uten isbrytere fant sted i september 2009.

Les også:

Vil holde skipene unna Nordøstpassasjen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.