25 prosent av de gjenværende olje- og gassressursene befinner seg i Arktis, og utvinningen av mineraler og ressurser i området er akselererende.
– Nøkkelen til å realisere dette er logistikk. Utvinningen av ressursene er realistisk på grunn av isreduksjon, teknologisk utvikling and villighet fra russisk side til å åpne områder, sier prosjektleder for Øst-Europa i Tschudi Shipping, Henrik Falck.
Shippingselskapet foretok en seilas gjennom Nordøstpassasjen i fjor fra Kirkenes til Kina. Med en fart på 12 knop brukte fartøyet 32 dager på ruten ,18 dager mindre enn med en konvensjonell seilerute.
Stål-is
– Vi undersøker nå hva som er den mest optimale ruten. Desto lenger nord man går, desto dypere vann og kortere rute. Men det er mer is, sier Falck.
Isen i Arktis er ikke av det vanlige slaget, men kalles stål-is på grunn av sitt harde ytre.
Ifølge Falck er det store penger å spare på den nyåpnede ruten.
– Innsparingene er for store til å kunne ignoreres. Dersom man sparer 18 dager på seilasen, og et fartøy har 20 års teknisk levetid utgjør dette ett år innspart, sier Falck.
Våkne opp!
– Det som tidligere var en ulempe er nå en fordel.
Han stiller spørsmål til hvorfor bruken av Nordøstpassasjen ikke er kommersielt i bruk.
– Vår mening er at det er på tide å våkne opp, og se mot nord, oppfordrer Falck.
Nordøstpassasjen var isfri for første gang i august 2009. Første seilasen gjennom passasjen uten isbrytere fant sted i september 2009.
Les også:
Vil holde skipene unna Nordøstpassasjen