I dag ble det markert at det tradisjonsrike leksikonet nå blir gratis tilgjengelig på internett.
Fram til 2007 ble leksikonet utgitt på papir. De siste årene har det også vært et betalingstilbud på internett.
Annonser
Nå satser Kunnskapsforlaget, som gir ut Store Norske, på annonsesalg for å finansiere den kontinuerlige oppdateringen.
– Vi er i startfasen med annonsesalg. Vi har møtt positiv interesse hos annonsører, men vi måtte ha nettstedet på plass først. I løpet av noen dager får vi brukertall, og da starter vi annonsesalget for fullt, sier informasjonssjef i Kunnskapsforlaget, Marit Borkenhagen.
– Vi tror vi får mange brukere, og vi er optimistiske med hensyn til annonsesalget selv om markedet har endret seg de siste månedene.
– Kvalitet
Kulturminister Trond Giske (Ap) deltok under markeringen i Litteraturhuset i Oslo onsdag. Han la vekt på at Store Norske på nett har solid kvalitetssikring.
– Den enorme informasjonsflommen fører til at det blir stadig vanskeligere å skille mellom god og dårlig informasjon på nett. Derfor er det svært viktig at vi bygger kunnskapskilder som gir enkel og gratis tilgang på kvalitetssikret informasjon for alle, sa Giske.
Leksikonet ligger tilgjengelig under snl.no. Arbeidet med å gjøre det gratis har fått støtte fra blant annet Kulturdepartementet.
Sprenger rammene
Informasjonssjef Borkenhagen forteller at nettleksikonet inneholder 300.000 artikler.
I tillegg til artikler fra papirutgaven av Store Norske ligger Store medisinsk leksikon og Norsk biografisk leksikon ute.
– Hvis vi skulle gitt ut dette på papir, ville vi sprengt rammen for et leksikon. Stoffet tilsvarer 30 bind, mens siste utgave av Store Norske var på 16 bind, forteller hun.
Leksikonet har knyttet til seg 350 fagfolk som skriver artikler og kvalitetssikrer bidrag fra andre. En av nyhetene i gratisleksikonet er at folk skal få skrive selv, slik det gjøres i Wikipedia.
– Vi tror vi kan få mye godt stoff og tips ved at vi åpner for brukermedvirkning. Blant annet har vi oppfordret alle landets kommuner til å peke ut en kontaktperson som kan bidra med lokalt innhold. Til nå har vi fått rundt 150 slike kommuneeksperter, forteller Borkenhagen.
Ikke tom bokhylle
Store Norske leksikon er solgt i 250.000 eksemplarer siden Aschehoug og Gyldendal gikk sammen om Kunnskapsforlaget i 1975.
Rundt 4 millioner bind er trykket opp, og de fleste befinner seg i norske bokhyller.
– Papirleksikonet har sin plass, og det vil nok bli tatt fram mange ganger også i årene som kommer. Jeg tror ikke papiret blir borte, og Kunnskapsforlaget vil fortsette med å gi ut mange bøker på papir, sier informasjonssjef Borkenhagen.