- Vi har en feil på en applikasjon/server. Dette medfører sterkt begrensing i fremkommelighet på sms og mobil tale. Data og fastnett er ikke berørt. Vi håper feilen er raskt løst men tør ikke antyde noe kl slett her og nå. Vi jobber på spreng for å løse feilen, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen til Teknisk Ukeblad via e-post fredag ettermiddag.
Ifølge en pressemelding fredag ettermiddag er også datatrafikken berørt.
Oppdatert:
Litt etter klokken 18.30 kunne Telenor melde via Twitter at det var tegn til bedring:
"Vi gjør alt vi kan for å løse problemene i mobilnettet. Flere sms-er kommer forsinket gjennom. Vi har fortsatt redusert kapasitet på tale."
Det er kort tid siden forrige massive utfall: To feil på 7 minutter slo ut telenettet
Telenor ga lenge ingen informasjon til publikum på sine nettsider, men kom med noen detaljer på Facebook:
"Vi opplever for tiden feil på vårt mobilnett. Det kan tyde på at det er en større fellesfeil som rammer flere landsdeler og vi venter fortsatt på info rundt dette. Vi vil komme med oppdatering fortløpende etterhvert som vi får mer informasjon. Vi beklager meget ulempene dette medfører", heter det på selskapets Facebook-side.
Kundene varslet
Det skjedde etter at en rekke kunder skrev på veggen til selskapet og spurte hva som skjedde med mobildekningen sin.
Her kom det meldinger om problemer fra alle kanter av landet, som Hamarøy, Larvik og Kristiansund.
Netcom-effekt
Også Netcom så ut til å slite med sitt nett, skal vi tro Facebook-siden til selskapet.
På Twitter meldte Netcom at det i hovedsak dreide seg om problemer med å ringe fra Netcoms nett til Telenors kunder.
På Telenors Facebookside er det kunder som melder om problemer for virtuelle operatører, som One Call.
Varslet etter fire timer
Litt etter kl. 17, fire timer etter at feilen oppsto, kom Telenor med den første pressemeldingen om saken.
Meldingen innholdt føgende redegjørelse:
"Mobilnettet til Telenor ble fredag rett før klokken 13.00 den 10. juni rammet av en feil som gjør at deler av tale- og datatrafikken er betydelig redusert. Feilen rammer Telenors kunder og de operatørene som bruker Telenors nett.
Telenor beklager på det sterkeste de ulemper denne feilen medfører for våre kunder, og vi jobber på spreng for å få rettet feilen.
Det understrekes at nødnummer 110 - 112 - 113 fungerer, og kan nås via fasttelefon. Det kan være vanskelig å komme gjennom dersom man forsøker å ringe fra mobil."
Hallo?
Etter timer med mangelfull informasjon, begynte folk å bli utålmodige i form av krasse meldinger på Facebook.
Og NRK Dagsnytt ropte "Hallo?" på Twitter for å få kontakt med pressekontakter hos Telenor.
Det virket...