Den siste kontrakten er nå signert med Fjord1 for levering av systemer til de to fergene som skal trafikkere Anda-Lote på E39.
Fjord1 har valgt å satse elektrisk på begge fergene til sambandet, selv om Statens vegvesen i anbudet åpnet for å ha en nullutslippsferge og en lavutslippsferge.
Fjord1 valgte å gå for elektrisk drift av begge fergene, som skal bygges i stål ved Tersan-verftet i Tyrkia.
– Når infrastrukturen er på plass på land er det fornuftig å utnytte investeringene med to ferger. Derfor valgte vi å gå for det mest miljøvennlige alternativet, sier maritim teknisk direktør i Fjord1, Arild Austrheim.
Bevist over tid
Salgsdirektør i Siemens, Odd Moen, er ikke lite stolt.
– Vi har vist at teknologien er robust, reduserer kostnadene og er miljøvennlig, sier Moen.
Siemens leverte også det elektriske systemet til «Ampere», verdens første bil- og passasjerferge.
Den ble satt i rutetrafikk med 34 daglige avganger over Sognefjorden i fjor vinter. Nå har den gått uten nevneverdige problemer i ett og et halvt år.
Da den rundet ett års drift, hadde den tilbakelagt en avstand tilsvarende 1,5 ganger rundt ekvator, utelukkende basert på elektrisk kraft fra de to 500 kWh batteripakkene om bord.
Siemens ble også valgt til å levere elektriske systemer til verdens andre helelektriske fergeprosjekt, som er i Finland.
Anda-Lote-fergene blir verdens tredje og fjerde helelektriske, alle med norsk teknologi.
Norsk teknologi
Batteri- og energistyresystemet (energy management system) er utviklet av Siemens i Trondheim, og er basert på løsninger som er utviklet for offshore-skip.
Det betyr at teknologien er utprøvd under tøffe forhold og videreutviklet gjennom mange år.
– Vi har utviklet det elektriske fremdriftssystemet BlueDrive Plus C gjennom mange år, og til de elektriske fergene har vi tatt et nytt skritt i retning av en utslippsfri kystfart, sier Moen.