Bakgrunnen er at den varslete eldrebølgen slår til for fullt i løpet av 10-15 år, og at myndighetene dermed prioriterer satsing på eldreomsorg fremfor veibygging.
– Det er logisk å forvente en større satsing på eldreomsorgen om 10-15 år. Hele pensjonsreformen baserer seg på den antagelsen. De som ble født i tiden 1945-1950 vil være pensjonister i 2020, og vi frykter at myndighetene fra da vil nedprioritere for eksempel veibygging, sier sjeføkonom Stein Gunnes i MEF.
Gyllen mulighet
Han mener tiden for denne type infrastruktursatsing er svært gunstig.
– Nå har vi en gyllen mulighet for å sette i gang en storstilt veisatsing som haster. Vi får mer vei for pengene i noen år fremover nå på grunn av lavere styringsrente, og fordi mange viktige innsatsfaktorer går ned i pris. Dessuten kommer det til å bli flere tilbydere per prosjekt, noe som også vil presse prisene ytterligere ned. Det vil bli mindre kostbart å bygge vei enn det vi har sett de siste årene, sier Gunnes.
E6 langs Mjøsa: 24 kilometer hodebry
Langsiktige perspektiv
Han mener det blir feil å ikke trekke inn det langsiktige perspektivet i infrastrukturinvesteringer på veifronten.
– Ja, særlig når man ikke vet hvor lenge finanskrisen vil vare. Det gir lite forutsigbarhet i prosjektene for entreprenøren til å bygge opp tilstrekkelig kompetanse og kontinuitet til de store samferdselsoppgavene frem til 2020. Vi begynner å få veldig dårlig tid dersom Norge skal få en akseptabel veistandard innen den tid. Hvis ikke regjeringen tar dette på høyeste alvor, er jeg redd veisatsingen blir lagt i skuffen i mange, mange år slik det har blitt gjort hittil, sier Gunnes.
Veldig skuffet
MEF-økonomen er indignert over dagens unnfallenhet i veisatsingen.
– Jeg er veldig skuffet over at regjeringen har lagt store prosjektfinansieringer i skuffen. De har ikke fulgt opp Soria Moria hvor de hadde i programerklæringen å gå gjennom prosjektfinansieringer av veiprosjekter. Slike prosjekter må langtidsfinansieres, og dette må løses utenom de årlige statsbudsjettene. Regjeringen biter seg selv i halen ved å fortsette i samme spor som nå, sier Stein Gunnes.