I rene tall betyr dette at Oslo kan kutte energiforbruket med 31 prosent, eller 4 TWh. Til sammenligning er dette like mye energi som Trondheim bruker hvert år. I tillegg kan CO2 – utslippene kuttes med 423.000 tonn.
Siemens’ administrerende direktør Per Otto Dyb (bildet) mener det er fullt mulig å realisere dette potensialet.
– Tallene er i aller høyeste grad realistiske. På enkelte punkt har vi også vært konservative, sier han til Teknisk Ukeblad.
Tredje by i rekken
Rapporten, som har fått navnet Oslo SmartCity, inneholder en rekke miljøtiltak som kan gjøres innenfor næringsbygg, husholdninger, industri, gatebelysning, vann og avløp, transport, landstrøm og avfallshåndtering.
Trondheim og Bergen har tidligere gjennomført tiltak over samme lest, men Oslo har ifølge rapporten det største potensialet av de tre byene.
Bedre bygg
Størst potensial ligger i næringsbygg og offentlige bygg, som kan redusere energibruken med 1,9 TWh, blant annet gjennom mer energieffektiv belysning, isolering og tetting, nye vinduer og bedre ventilasjonssystemer.
Varmepumpe og sparedusj
Rapporten viser også at Oslo-borgerne selv kan redusere forbruket kraftig. Dette kan blant de annet gjøre ved å bytte til varmepumpe, skifte til energieffektive lyspærer, installere sparedusj og isolere bedre.
Totalt sett anslår rapporten at innbyggerne kan redusere energiforbruket med omtrent 34 prosent.
Velg riktig metode for energisparing
Industriell sparing
Oslo-industrien, med sitt antatte energiforbruk på 1,45 GWh i året, kan også ta sin del av kaka.
Beregninger viser at industrien i hovedstaden kan redusere energiforbruket med 390 GWh, eller med 27 prosent gjennom utnyttelse av lavtemperert spillvarme, effektivisering av støttesystemer, forbedret drift og kontroll, samt effektivisering av industrispesifikke kjerneprosesser.
Mindre utslipp
Som nevnt kan i tillegg klimagassutslippene i hovedstaden reduseres med 32 prosent (423.000 tonn CO2). Ifølge rapporten kan utbygging av kollektivtrafikken alene redusere utslippene med 133.000 tonn.
Her trekkes åpningen av Nydalen og Storo T-banestasjoner og koblingen med Sinsen i 2006 fram som et smart tiltak. Tall viser at andelen reisende økte fra 35 til 60 prosent etter dette, noe som tyder på at flere lot bilen stå.
I tillegg nevnes køprising, utbygging av sykkelfelt og sentralisering av varemottak som andre smarte tiltak.
Mange muligheter
Samlet sett viser rapporten at det skal være mulig å ta ut dette potensialet i Oslo:
- 31 prosent reduksjon i totalt stasjonært energiforbruk
- 32 prosent reduksjon i direkte klimagassutslipp
- 34 prosent reduksjon i energiforbruket til private husholdninger
- 30 prosent reduksjon i energiforbruket til næringsbygg
- 27 prosent reduksjon i energiforbruket til industrien
Skal man tro Siemens’ administrerende direktør Dyb, vil ikke reduksjonene gå utover Osloborgernes komfort.
– Vi garanterer det ikke, men en av forutsetningene for å lage denne rapporten var å finne måter å redusere energiforbruket på uten å endre på komforten vi har i dag. Teknologien har vi, det er bare å sette den inn, fastslår han.