Post- og teletilsynet presenterte i dag sin halvårlige statistikk for det norske ekom-markedet.
Det totale sluttbrukermarkedet for mobile tjenester, bredbånd og fasttelefoni er på rundt 14,5 milliarder kroner og det er ganske stabilt.
En økning på 11 millioner kroner fra første halvår er ikke rare endringen. Det er flyttingen internt i pengesekken som er interessant.
Mobile tjenester av ulike slag, hvor tale og data er de store, utgjør hele 58 prosent.
Det er også en viss konsolidering i bransjen og antallet aktører på mobiltelefoni har falt fra 33 i 2007 til 19 i første halvår i år.
På mobilt bredbånd har det gått andre veien. Der var det fire i 2007 og 21 nå. På fast bredbånd er det veldig stabilt på et høyt nivå. Hele 153 aktører tilbyr slike tjenester.
Les også: TEST: Hvem har best supernett?
Flatet ut
– Antallet abonnenter på mobiltelefon øker med 67 000. Det kan høres ut som en god vekst, men det kommer an på hvordan vi tolker det. Det tilsvarer omtrent befolkningsøkningen og betyr ikke at prosenten som bruker mobil ikke øker. Det interessante er nå å se hvordan konkurrentene legger til ulike tjenester i abonnementene for å gjøre dem mer attraktive og dermed øke omsetningen, sier sjefen for Post- og teletilsynet, Torstein Olsen.
Det er kanskje ikke så rart siden vi nærmer oss 4,3 millioner mobilabonnementer, og det betyr at så og si alle voksne har en mobiltelefon.
Andelen som benytter kontantkort faller litt til rundt 25 prosent. For ti år siden var andelen 44 prosent.
Vi snakker også mer. Veksten i mobil taletrafikk utgjør 350 millioner minutter fra første halvår 2011 til første halvår 2012.
Les også: Super-wifi rekker mange kilometer
Internasjonal gjesting
Olsen peker på at omsetningstallene for såkalt internasjonal gjesting viser at her er det feite marginer og hente og i tillegg øker vår taletrang når vi er i utlandet.
– Våre tall viser at to tredjedeler av denne omsetning er overskudd. Det er ikke mange næringer forunt å ha slike fortjenester som norske operatører nyter godt av her og det burde være et stort rom for å senke prisene til kundene. De høye prisene skyldes reguleringen og mangel på konkurranse. Vi jobber for at folk i utlandet skal kunne velge roamingpartner fritt. Vi håper også at den siste endringen som er vedtatt i EU kommer snart hit til Norge og senker kostnadene for databruker i EU-sonen, sier Olsen.
Men når det er sagt så kunne det vært ennå værre. Med de regelen vi har i dag så kan operatørene ta enda høyere priser på utenlandstrafikken om de hadde villet, legger han til.
Les også: Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet
Halvparten har fasttelefon
De som fortsatt elsker fasttelefonen finner nok statistikken trist.
Antallet abonnenter faller fra i et stadig raskere tempo og den årlige endringen er nå rundt 7 prosent.
Bare annenhver husstand har nå fasttelefon. Selv IP-telefon over bredbånd har nå begynt å falle litt.
Les også: Full dekning til blodpris
Nesten alle har bredbånd
Markedet for mobilt bredbånd vokser fortsatt friskt og er kommet opp i 750 000. Av disse er 57 prosent privatabonnement.
Fast bredbånd fortsetter også å øke, men ikke like raskt. Snart er det 1,7 millioner som har en eller annen fast tilknytning. Det betyr at 75 prosent av alle husstandene har fast bredbånd. Her som på telefonisiden taper kobbernettet og DSL-tilknytninger fortsetter å falle, mens fiber vokser mye og kabel vokser litt.
Les også: Dette er Telenors nye supersatellitt
Satellitt og kabel faller
Ekom-statistikken tar også for seg måten vi ser på TV og her vokser også naturlig nok fiber i takt med økningen i fiber på bredbånd.
Mens Lyse lenge var den store fiberaktøren har det godt opp for Telenor hvor viktig dette er og nå er det de som leder utrullingen. Det er nå 300 000 husstander som ser på TV via fiber.
Satellittmottak faller litt og det gjør faktisk mottak av TV på kabel også.
Antallet som mottar TV over bakkenettet er stabilt på en halv million. Men av disse er det bare 300 000 som er kunder av Riks-TV. Totalmarkedet er stabilt på rundt 2,2 millioner husstander. Rundt 500 000 bruker bakkenettet, men bare litt under 300 000 er kunder av Riks-TV.
Telenor er den største TV-distributøren og har 46 prosent på ulike plattformer, men andelen deres er en prosent mindre enn i fjor.
Telenor har skjerpet seg voldsomt på fiber og kommer raskt både på TV og Internett, men kanskje de må dele på det
– Jeg forventer at vårt ferske varsel om vedtak om at Telenor må åpne sitt fibernett for konkurrentene, vil føre til blomstring i det markedet også, sier Olsen.
Fornøyd
– Dette er en positiv utvikling, men det er ingen store overraskelser i undersøkelsen vår. Det er fortsatt vekst og jeg synes det er positivt at folk begynner å summe seg når det gjeler bruken av sosiale nett, sier Olsen, og sikter til at antallet SMS-er har begynt å vise en liten økning igjen.
Les også:
Ser slutten for fasttelefonen i Norge
Slik skal bredbåndet bli billigere