INDUSTRI

«Strikket metall» kan gi lavere bensinforbruk

Nytt lettmetall kan redusere vekt på bil og fly.

8. jan. 2015 - 18:03

Ved å legge et lag strikket metall mellom to tynne stålark, kan man redusere vekten på metallkomponenter med oppimot 40 prosent.

Det nye materialet, som er utviklet av forskere ved tekstilhøyskolen i Borås i Sverige, kan ifølge forskerne få stor betydning for både bil- og flyindustrien, skriver nyteknik.se.

Les også: Her er de nye reglene for EU-kontrollen

Trelagsmateriale

– Man er alltid på leting etter et lettere metall, som likevel klarer å ivareta samme stabilitet og holdbarhet som eksisterende metall. Ved å lage dette trelagsmetallet mener vi å ha klart nettopp det, sier prosjektleder Nils-Krister Persson. til Teknisk Ukeblad.

Siden alle de tre lagene i komposittmaterialet består av metall, vil materialet i tillegg tåle langt høyere tempera turer enn hva de fleste blandingskompositter gjør.

– Det gjør at materialet egner seg til både motorrom og eksossystemer i bil og fly hvor man tidligere ikke har kunne benytte seg av kompositter. Det gir igjen mulighet for vektreduksjoner som vil ha betydning for drivstoff-forbruket i maskinene, sier Persson.

Akkurat hvor store vektbesparelser det er snakk om totalt i bil eller fly har ikke forskerne sett på.

– Men både i bil og fly vil vektreduksjonen slå rett ut i drivstoff-forbruket, sier han.

Les også: Slik blir den nye brua over Nidelva

I motsetning til andre komposittmaterialer tåler det nyutviklede metallet høye temperaturer og kan bruke si både motorrom og avgassystem.
I motsetning til andre komposittmaterialer tåler det nyutviklede metallet høye temperaturer og kan bruke si både motorrom og avgassystem.

Lavere drivstoff-forbruk

Forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk institutt (TØI) bekrefter at en vektreduksjon i bilen vil ha store betydninger for forbruket av drivstoff.

– Ti prosent vektreduksjon i kjøretøyet slår direkte ut på drivstoff-forbruket og gir mellom seks og syv prosent lavere forbruk, sier han.

Hagman mener derfor det nye materialet er et godt tiltak for å få en mer miljøvennlig bilpark.

– Dette er et godt supplement til elektrifisering og hybridisering av bilparken, sier han.

Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri

Kompositten består kun av metall og tåler derfor høye temperaturer like godt som normalt metall.
Kompositten består kun av metall og tåler derfor høye temperaturer like godt som normalt metall.

Størst effekt i fly

Persson understreker at det ikke er snakk om at bilen eller flyet i seg selv vil veie 40 prosent mindre enn i dag.

– Det er snakk om metallkomponentene i disse transportmidlene. Særlig i fly, hvor hvert gram teller, vil betydningen være stor, sier han.

Hverken han eller Hagman ser noen ulemper i å redusere vekten på de to fremkomstmidlene.

– Selv om vekt har betydning for kollisjonsbeskyttelse bør det ikke være noe problem å finne måter å kompensere for det på, sier Hagman.

Les også:

Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier

Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.