Ved å legge et lag strikket metall mellom to tynne stålark, kan man redusere vekten på metallkomponenter med oppimot 40 prosent.
Det nye materialet, som er utviklet av forskere ved tekstilhøyskolen i Borås i Sverige, kan ifølge forskerne få stor betydning for både bil- og flyindustrien, skriver nyteknik.se.
Les også: Her er de nye reglene for EU-kontrollen
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Trelagsmateriale
– Man er alltid på leting etter et lettere metall, som likevel klarer å ivareta samme stabilitet og holdbarhet som eksisterende metall. Ved å lage dette trelagsmetallet mener vi å ha klart nettopp det, sier prosjektleder Nils-Krister Persson. til Teknisk Ukeblad.
Siden alle de tre lagene i komposittmaterialet består av metall, vil materialet i tillegg tåle langt høyere tempera turer enn hva de fleste blandingskompositter gjør.
– Det gjør at materialet egner seg til både motorrom og eksossystemer i bil og fly hvor man tidligere ikke har kunne benytte seg av kompositter. Det gir igjen mulighet for vektreduksjoner som vil ha betydning for drivstoff-forbruket i maskinene, sier Persson.
Akkurat hvor store vektbesparelser det er snakk om totalt i bil eller fly har ikke forskerne sett på.
– Men både i bil og fly vil vektreduksjonen slå rett ut i drivstoff-forbruket, sier han.
Les også: Slik blir den nye brua over Nidelva
![I motsetning til andre komposittmaterialer tåler det nyutviklede metallet høye temperaturer og kan bruke si både motorrom og avgassystem.](https://images.gfx.no/290x/1666/1666212/1200036321.jpg)
Lavere drivstoff-forbruk
Forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk institutt (TØI) bekrefter at en vektreduksjon i bilen vil ha store betydninger for forbruket av drivstoff.
– Ti prosent vektreduksjon i kjøretøyet slår direkte ut på drivstoff-forbruket og gir mellom seks og syv prosent lavere forbruk, sier han.
Hagman mener derfor det nye materialet er et godt tiltak for å få en mer miljøvennlig bilpark.
– Dette er et godt supplement til elektrifisering og hybridisering av bilparken, sier han.
Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri
![Kompositten består kun av metall og tåler derfor høye temperaturer like godt som normalt metall.](https://images.gfx.no/290x/1666/1666213/1200036320.jpg)
Størst effekt i fly
Persson understreker at det ikke er snakk om at bilen eller flyet i seg selv vil veie 40 prosent mindre enn i dag.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
– Det er snakk om metallkomponentene i disse transportmidlene. Særlig i fly, hvor hvert gram teller, vil betydningen være stor, sier han.
Hverken han eller Hagman ser noen ulemper i å redusere vekten på de to fremkomstmidlene.
– Selv om vekt har betydning for kollisjonsbeskyttelse bør det ikke være noe problem å finne måter å kompensere for det på, sier Hagman.
Les også:
Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle