Asko er i ferd med å ta i bruk Norges første batterielektriske lastebiler.
Nå skal grossistselskapet også bli først med hydrogenelektriske lastebiler.
I løpet av 2017 skal fire lastebiler og ti trucker kjøres med hydrogen som produseres med solkraft.
Jakter på leverandører
Askos hydrogensatsing starter i Trondheim.
Enova bidrar med 19,6 millioner kroner i statlig støtte til investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegget.
Sintef bidrar i gjennomføringen av hydrogenprosjektet som beskrives som unikt i både norsk og europeisk sammenheng.
Hydrogenet skal produseres på stedet med energi fra solceller montert på taket på Asko-lageret i Trondheim.
Hvem som skal levere elektrolyseanlegg og biler, er ennå ikke vedtatt.
Når det gjelder kjøretøy, er Asko i forhandlinger med tre selskaper som utfører ombygging samt to merkeleverandører.
I tillegg skal det i disse dager sendes ut forespørsel til fem-seks tilbydere for hydrogenproduksjon.
– Vi har bevisst ventet med dette til vi fikk enovasøknaden vår godkjent. Jeg tror vi skal lande begge disse avtalene før sommerferien, sier administrerende direktør Jørn Arvid Endresen i Asko Midt-Norge til Teknisk Ukeblad.
Norgesgruppens engrosselskap har cirka 600 lastebiler fra før.
- Lastebiler og «platooning»: Nei, du trenger ikke ringe politiet om du ser dette på motorveien
Dårlig bilutvalg
Asko har et «drivstoffhierarki», som går el, hydrogen, bioetanol, biomasse og biodiesel. De jobber blant annet med et biogassprosjekt hvor de skal bruke matavfall fra Norgesgruppen til å lage gass.
De har planer om å bli selvforsynt med drivstoff, enten via sol, eller andre metoder. I 2014 åpnet de det som var landets største solcelleanlegg på lagerbygninger på Deli Skog i Vestby. Anlegget har 1482 solcellepaneler med en installert effekt på 370,5 kilowatt.
– En hindring nå er at ingen bygger lastebilene vi behøver. Derfor må vi gå til «kjellerbedrifter» her og der, uttalte styreleder Torbjørn Johannson på Samferdelsdepartementets konferanse «Fremtidens transportløsninger» i forrige uke.
På samme konferanse fortalte Tesla-sjef Elon Musk om hvorfor han ikke har tro på hydrogenbiler, mens Øystein Stray Spetalen fortalte om hvorfor han har satt penger på det motsatte.
Merkostnad
På konferansen drøftet Johannson også spørsmålet om Asko har brukt mer penger enn de må på å redusere utslipp.
– Jeg blir litt provosert. Tar vi klimautfordringen på alvor, må vi være villige til å ta noen kostnader. Det er åpenbart at dette også gir økonomiske muligheter på sikt, sa han.
Transportbedriften har cirka 40 slike bioetanolbiler og har nylig også kjøpt inn tre elektriske lastebiler som skal brukes til bynær distribusjon i løpet av året.
Dette er 18-tonnsbiler med en nyttelast på åtte tonn og en rekkevidde på rundt 20 mil.
Disse bilene, som konverteres i Nederland, koster om lag halvannen million kroner mer i innkjøp enn en tilsvarende fossildrevet lastebil. Her har Enova bidratt med investeringsstøtte.
– Bioetanolbilene koster oss 60 tusen kroner mer enn en dieselbil. Det er omtrent like mye som hver bil må ut med i bompenger hvert år. Fjern dette, og de er konkurransedyktige, påpekte styrelederen.
- Fikk du med deg denne? Scanias nye selvkjørende lastebiler kan gjøre gruvedrift langt billigere
Pilotprosjekt
– Asko er blant de ledende i miljøarbeidet innen landtransport i Norge, og viser nok en gang at de ligger langt fremme på uttesting og innfasing av ny og miljøvennlig teknologi. Hydrogen er et svært interessant alternativ til fossilt drivstoff i landtransport, spesielt for busser og lastebiler som kjører over lengre distanser, hvor batteridrift er mindre hensiktsmessig, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova i en pressemelding.
I første omgang er dette et testprosjekt som skal pågå fra 2017 til 2019.
Men dersom pilotprosjektet blir vellykket, vurderer Asko å etablere flere tilsvarende hydrogenanlegg i Norge.
Enova påpeker at prosjektet kan bidra til å bygge kunnskap om hvordan hydrogendrevne lastebiler fungerer i reell bruk, noe også andre aktører kan ha nyte av.