INDUSTRI

Studentenes nye elracerbil går fra 0 til 100 på 2,8 sekunder

Og kan i teorien kjøre opp-ned i 125 kilometer i timen.

Elracerbilen til NTNU-studentene i Revolve kan gå fra 0 til 100 på 2,8 sekunder, og kan - i hvert fall i teorien - kjøre opp-ned i en tunnel i 125 kilometer i timen. I juli er de klar for Formula Student på Silverstone.
Elracerbilen til NTNU-studentene i Revolve kan gå fra 0 til 100 på 2,8 sekunder, og kan - i hvert fall i teorien - kjøre opp-ned i en tunnel i 125 kilometer i timen. I juli er de klar for Formula Student på Silverstone. Bilde: Revolve NTNU
Ina AndersenIna AndersenJournalist
29. apr. 2015 - 20:03

Revolve NTNUs nye elracerbil ble avduket tirsdag.

Bilen, som har fått navnet «Vilje», kan blant annet skryte av å kunne gå fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 2,8 sekunder.

I juli deltar den i Formula Student på Silverstone.

– Lettere og raskere

Bilen er bygget i karbonfiber, med selvbærende karosseri, vinger og felger i karbonfiber. Totalt veier den 175 kilo.

Da har ingeniørstudentene strippet den for så mye vekt som mulig.

– Vi har tynet en del på vekt. Det begynner å bli mindre og mindre å gå på, så vi må hente noen prosenter her og der. Vi har redesignet så godt som alle deler på bilen, for å spare vekt og bedre ytelsen. Resultatet er at den er lettere og raskere, sier Magnus Buseth i Revolve NTNU, til Teknisk Ukeblad.

Fjorårets bil veide 185 kilo, vekten er dermed redusert med rundt 10 kilo på årets utgave.

Blant prosjektene for å redusere vekten på bilen har teamet bygget en egen inverter, som konverterer likestrøm til vekselstrøm, til strømforsyningen til motoren.

– I fjor brukte vi en ferdig, men den var veldig tung. Derfor har vi laget den selv, fra bunnen av i år. Det er et ganske komplekst prosjekt bare den, og det er en egen masteroppgave som omhandler den, forklarer Buseth.

Les også: Denne bilen skal kunne kjøre Oslo - Trondheim på 0,1 liter bensin

Det er studentene selv som har designet og utviklet racerbilen. Fra i fjor til i år har de redesignet så godt som alle delene, for å kvitte seg med mest mulig vekt og gjøre den mest mulig aerodynamisk.
Det er studentene selv som har designet og utviklet racerbilen. Fra i fjor til i år har de redesignet så godt som alle delene, for å kvitte seg med mest mulig vekt og gjøre den mest mulig aerodynamisk.

Kan kjøre opp-ned

Også alt som har med aerodynamikk å gjøre er redesignet. Ifølge Buseth har det vært noen regelendringer på dette området.

– Så nå har vi forsøkt å tyne enda mer down force ut av bilen. Vi har blant annet et under tray på den, som er en slags vinge under bilen. Den gjør at bilen suger seg mer mot bakken, slik at vi kan kjøre fortere i svingene, påpeker han.

Studentene har brukt mangfoldige timer med simulator på NTNUs supercomputer for å optimalisere aerodynamikken på racerbilen.

– Elbilen er nå så lett at den i teorien kan kjøre opp-ned i et tunneltak i 125 kilometer i timen. Men vi har ikke tenkt å prøve det i praksis, forklarer Magnus Buseth i Revolve NTNU.

Les også: Verken Jennie eller Erlend har førerkort - dette ble løsningen

Hele 20 studenter har jobbet med elektronikken i bilen. Ser du ekstra nøye på skjermen vil du også oppdage at en av dem har lagt inn spillet «Snake».
Hele 20 studenter har jobbet med elektronikken i bilen. Ser du ekstra nøye på skjermen vil du også oppdage at en av dem har lagt inn spillet «Snake».

Små marginer

Racerbilen er en elbil, og bortsett fra motor, har de faktisk designet hele drivlinjen selv.

Motoren har en effekt på 100 kilowatt, og batteriet holder til omtrent en halvtime med racing, før det må lades.

– Batteriet utgjør nesten en tredjedel av vekten på bilen. Derfor vil vi ikke ha med mer batteri enn nødvendig. Det er dimensjonert for det lengste løpet vi kjører, som varer i omkring en halvtime. Ideelt sett så bare ruller vi over målstreken, forklarer Buseth.

Han påpeker at det er hard konkurranse, noe som gjør at de må utnytte alle marginer, for å forbedre bilen - og vinnersjansene.

– Vi må utnytte alt potensial i bilen. Vi har et mål om å komme på pallen i år, det mener vi er realistisk. Det er ikke umulig å vinne heller, men de sterkeste konkurrentene våre har holdt på i 10-15 år, og har mye mer erfaring enn oss, poengterer han.

Fjorårets 8. plass i Silverstone er lagets foreløpige beste plassering.

Les også: Denne finske elbilen har 1341 hestekrefter

Hele 50 studenter deltar i prosjektet i år. Neste år opprettes et eget fag i racerbilbygging, som skal gi 15 studiepoeng.
Hele 50 studenter deltar i prosjektet i år. Neste år opprettes et eget fag i racerbilbygging, som skal gi 15 studiepoeng.

50 studenter

Til sammen har 50 studenter vært involvert i arbeidet med årets bil, som har pågått i omkring åtte måneder.

Til høsten blir det likevel en endring i prosjektet. Da har nemlig NTNU besluttet å opprette racerbilbygging som et eget fag ved universitetet.

Revolve ble startet i 2010 av NTNU-studenter som ville ha mer praktisk erfaring. Dette er den fjerde racerbilen fra NTNU-teamet.

Revolve skal konkurrere i Formula Student på Silverstone 9.-12. juli og på Red Bull Ring i Østerrike 10.-13. august.

Les også: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.