Vestlandsforskning er langt i fra de eneste som har forsket på blandinger av fossil diesel og biodiesel, og konkludert med at det oppstår helt nye, mer toksiske utslipp.
Men forskerne er uenige om hvor farlige de nye utslippene kan være og hva slags konsekvenser funnene bør få.
Flere forskningsfunn
De siste ukene har det kommet fram at tyske og svenske studier har påpekt det samme. Andre studier peker på negative effekter fra ren biodiesel.
2008: En tysk studie finner at toksisiteten øker i forhold til vanlig diesel i blandinger med diesel og biodiesel basert på raps. Giftigheten økte gradvis i takt med innblandingsgraden, og toppet seg ved 20 prosent biodiesel (B20). Deretter avtok giftigheten gradvis. Blandingene ble testet på tre ulike motortyper, men ikke alle viste samme gifteffekt.
Les også: Dansker kan gi svar på biodieselgåten
1994: En svensk studie sammenlignet giftigheten mellom vanlige dieselblandinger og diesel innblandet med henholdsvis 5 prosent og 30 prosent rapsbasert biodiesel. Bioblandingene viste seg å være mer giftig enn de rene dieselblandingene. Forskerne konkluderte også med at en av blandingene opptrådte som et helt nytt drivstoff, og ikke som summen av to blandinger.
Årsaken manglet
Forsker Otto Andersen i Vestlandsforskning mener at deres funn ikke lenger er indisier, men faktiske forhold.
– Det er først de siste ukene vi har blitt klar over at flere har funnet det samme som oss. Årsaken til at denne forskningen ikke har vært lett tilgjengelig, er trolig at ingen har kunnet forklare hvorfor diesel og biodiesel sammen danner nye utslipp. Det har vi klart å vise i vår studie, sier Andersen.
Les også: – Biodrivstoff kan øke kreftfaren
Folkehelseinstituttet: – Dette må forskes videre på
Men ikke alle som har forsket på biodieselblandinger vil avskrive biodieselen som klimatiltak.
– Dårlig kvalitet
Coburg University of Applied Sciences i Tysland har arbeidet med å sammeligne dieselblandinger og biodiesel siden 90-tallet. Professor og visepresident Dr. Jürgen Krahl var med i den tyske studien fra 2008.
– Noen motorer viste førhøyede toksiske effekter ved 20 prosent bioinnblanding, men kan ikke dømme et drivstoff ut i fra enkeltresultater. Resultatet kan skyldes dårlig drivstoffkvalitet, sier Krahl.
– Lavinnblanding uproblematisk
Tyskland har nå sju prosent bioinnblanding i all diesel, primært for å sikre tilgang til nok drivstoff. Professor Krahl mener det ikke er noe poeng i å snakke om negative helseeffekter så lenge innblandingsgraden ikke overstiger dette nivået, og så lenge biodieselen tilfredstiller internasjonale standarder.
– Dieselblandingene med fem og sju prosent biodrivstoff viste ingen nevneverdige helserelevante resultater, sier Krahl.
– Ikke politisk korrekt
En rekke forskningsprosjekter har også tatt for seg problemer med ren biodiesel og rå planteolje på tanken.
En rekke forskningsprosjekter tar også for seg problemer med ren biodiesel. Som for eksempel en omstridt undersøkelse ved prestisjetunge Chalmers tekniske Universitet i Sverige i 1999, hvor rapsolje, rapsbasert biodiesel og vanlig diesel ble sammenlignet i oksidert form i en spesialreaktor.
– Vår undersøkelse, samt andre publikasjoner jeg fant den gang, indikerte at biodiesel kunne medføre en helserisiko. Signalene burde vært undersøkt før en storskala introduksjon ble gjennomført. Men det har ikke vært politisk korrekt å granske potensielle problemer med biodiesel, sier docent Jim Olsson, som deltok i undersøkelsen.
– Må følges opp
En dansk, fortsatt ikke offentliggjort rapport, utført av Center for Grøn Transport, viser at utslippene av partikler, CO2 og kreftfremkallende stoffer ligger langt over nivåer fra alminnelig diesel. når bilen kjører på kaldpresset rapsolje. Det skriver danske Ingeniøren.
Tyske professor Krahl mener vi trenge mer forskning for å fastslå hvorvidt biodiesel og diesel på tanken forårsaker mer helseskadelige utslipp. Krahl mener derfor Vestlandsforsknings funn er viktige og bør følges opp.
Biodiesel henger etter
– Vi trenger sårt mer forskning på drivstoff og biodrivstoff, men forskningen bør ikke brukes til å stanse arbeidet med en mer fornybar transportsektor, sier Krahl.
Les også: Advarer mot biodiesel i fossil diesel: – Svært mange kan bli syke
Biodiesel i fossil diesel: <br/> Solheim sier nei til forbud
– Den vanlige dieselen har stadig blitt bedre de siste 20 årene. Tidligere så vi at biodieselen hadde en fordel når det kom til utslipp. Denne fordelen ser vi ikke så tydelig lengre. Biodrivstoff må ikke bli hengende etter, men utvikles etter samme standarder som vanlig diesel, sier Krahl.