Rekordfallet ble gjort i forbindelse med tester av FF1200 for en kunde. Umoe Schat-harding og den andre norske store leverandøren av fritt-fall-livbåter, Norsafe i Arendal, har i det stille drevet en rekordkamp.
Den forrige rekorden hadde Norsafe med 61,53 meter, satt i september i fjor med deres GES50 MKIII.
Kampen
Livbåtprodusenten Umoe Schat-Harding satte i 2009 verdensrekord med et slipp fra 55 meters høyde. Den økte de litt seinere til 60,1 meter, før Norsafe la på noen centimeter i fjor.
Da flaggskipet FF1200 skulle fullskalatestes for kunden, benyttet Schat-Harding anledningen til å ta tilbake rekorden de mistet i september i fjor med noen fattige centimetere.
Video: Se inne i livbåten når den stuper 30 meter
Makshøyde
Maksimalhøyden til kranskipet Uglen på 65,1 ble beskrankningen. Det var nok til å ta tilbake verdensrekorden.
Umoe Schat-Harding skriver i en pressemelding at alle krav til fullskalatesting ble fulgt. FF1200 med en egenvekt på 21 tonn ble fylt opp med 7 tonn sandsekker, som illuderte passasjerer.
Etter fallet ble fartøyets motorer kjørt i fire timer. Livbåten Både teknisk og strukturelt fungerte livbåten den skulle.
Sertifisering
En uavhengig 3. part sto for verifisering av testene.
Fullskalatestene utføres i forbindelse med sertifisering og godkjennelse. Det dreier altså ikke om en kappestrid selskapene gjør for moroskyld.
Akselerometere og annet måleutstyr brukes for å kontrollere at mannskapet ikke blir utsatt for større g-krefter enn tillatt.
Testen er et såkalt 30 prosent overhøydedropp. For å få en sertifisering for dropp fra 47 meters høyde, blir båten testet med et 30 prosent høyere dropp.
I toppen
Administrerende direktør Geir Arne Veglo i Umoe Schat-Harding sier i en pressemelding at verdensrekorden er med på å dokumentere at Umoe Schat-Harding er en verdensledende leverandør av frittfall-livbåter.
– Vi mener denne båten fortjener å inneha en slik rekord. FF1200 er sett på som et «state of the art» produkt i markedet. Verdensrekorden viser at vi jobber for alltid å være i front, sier Veglo.
Les også:
Om 10 år kan vi se skip uten mannskap