HANNOVER: – Hovedsaklig er systemet ment som hjelp til sterkt handikappede mennesker, men det kan også brukes til å styre en avatar i en virtuell verden, sier Armin Schnürer, programvareingeniør i østerrikske Guger Technologies til Teknisk Ukeblad på en svært travel liten stand på CeBIT-messen.
Sensorhette
Han demonstrerer hvordan en slags hette med sensorer kan måle hjerneaktivitet nøyaktig nok til å vite hvilken vei du har lyst til å bevege karakteren din, for eksempel.
– Datamaskinen har symboler som blinker med ulike frekvenser, og når du ser på et symbol, lager hjernen din et mønster basert på denne frekvensen. Fra hjernebølgene dine kan vi måle frekvensen og finne ut hvilket symbol du så på, sier Schnürer.
Litt for treigt
Han presiserer riktignok at systemet foreløpig bruker mellom to og tre sekunder på å registrere en kommando, og derfor ikke er spesielt egnet til spillformålet.
– Vi håper å kunne gjøre systemet både mer nøyaktig og raskere, men noe av problemet her på CeBIT er at det er veldig høylytt og bråkete, så det er vanskelig å konsentrere seg, sier Schnürer.
Nøyaktig
Selskapet har selv gjort en studie på totalt 53 mennesker, hvor de kom til at drøyt halvparten oppnådde en nøyaktighet for kommandoer med systemet på 100 prosent. Mediannøyaktigheten var 94 prosent.
Neste steg for Guger er å erstatte sensorhjelmen, som krever ledende gelé for å fungere, med tørre elektroder.
Til proteser
Allerede er det flere universiteter og forskningsinstitutter verden over som bruker deres maskinvare til å gjøre egen forskning.
– Systemet kan fint brukes til å kontrollere rullestoler eller roboter, eller som hjelp til å skrive tekst med for mennesker som ikke kan kommunisere på vanlig vis. Vi har også systemer som kan tolke det du tenker til for eksempel en bevegelse med høyre eller venstre hånd, og det kan brukes til å gi kommandoer til proteser eller hva som helst annet.
Les også:
Styr PC-en med mus på fingeren
BILDESERIE: 20 dingser på CeBIT 2012
Små brikker gjør smarttelefonen smartere