For noen virker det helt naturlig. De tar selvsikkert rollen som presentatør, får full oppmerksomhet og høster respekt og entusiasme fra publikum.
Andre flakker med blikket og svetter bare av tanken på å stå i søkelyset til sine medarbeidere.
Dersom du hører til i den siste kategorien, eller bare vil finpusse presentasjonsteknikken, kan det være nyttig å være klar over hvilke tabber og feller man gjerne vil unngå når man holder en presentasjon. Under har vi samlet fem råd fra ekspertene.
Tabbe 1: Kroppsspråk
For å levere en god presentasjon holder det ikke å snakke godt for seg. Kroppsspråket ditt avslører mer enn du tror.
Å plassere hendene foran kroppen kan skape inntrykk av at foredragsholderen vil beskytte seg selv. Det skriver Nick Morgan i sin bok Power Cues: The Subtle Science of Leading Groups, Persuading Others, and Maximizing Your Personal Impact.
Morgan anbefaler noe han selv kaller "Jesus-holdningen" for å engasjere publikum og få dem til å følge godt med.
Holdningen kjennetegnes av at hendene er omtrent på høyde med midjen eller litt høyere spredt til sida med håndflatene opp.
Ifølge han signaliserer stillingen åpenhet og vekker tillit hos publikum.
Les også: Dette irriterer oss mest på jobb
Tabbe 2: Overlesset Powerpoint
For mye tekst med liten skrift i Powerpoint er også en vanlig feil når man skal holde presentasjoner. Det skriver Kåre Garnes, rådgiver i iProspect på Teknas blogg om ledelse. Hans råd er:
- Bruke fontstørrelse 30. Det er lett å lese for alle, og det tvinger deg til å fokusere på det essensielle.
- Ha som tommelfingerregel at hver slide tar ca to minutter. For 30 minutters foredrag skal det ikke være mer enn 15 slides.
Garnes skriver at en god kontrast mellom tekst og bakgrunn, bilder i stedet for tekst og lettleste fonter gjør enhver presentasjon bedre.
Les også: Dette er det ikke lov å spørre om på jobbintervjuet
Tabbe 3: Vil formidle alt
Garnes sier at de beste foredragsholderne sjelden er de som kan mest om faget de skal holde presentasjon i. Det kan være et problem å kunne for mye hvis man skal formidle kunnskap til en som kan lite.
Hans råd er K.I.S.S - Keep it simple, stupid.
- Velg tre hovedpoenger og gå i dybden på dem.
- Ta hensyn til hvor mye erfaring og hvem er ditt publikum.
Hans råd er å få med seg de andre foredragene på konferansen, slik at man kan understreke egne poenger og unngå at man gjentar for mye i sin egen presentasjon.
Les også: Så mye betyr karakterene for lønna
Tabbe 4: Prøver å være morsom
Å prøve hardt å være morsom kan være en feilslått taktikk. De fleste i salen vil lære noe, og ikke bare bli underholdt. Garnes anbefaler alle å være seg selv - morsom eller ei.
– Folk kan lukte at du ikke er ekte på flere mils avstand, skriver Garnes.
Det kan være en idé å konsentrere seg om de faglige poengene og konstruere eksempler som illustrerer dem.
– Applausen kommer om innholdet er bra, og latteren klarer du deg uten.
Les også: 5 tips til hvordan du bygger CV på nett
Tabbe 5: Er ute i siste liten
Å lage en god presentasjon tar tid.
– Aldri si at ”jeg ble ferdig med presentasjonen i går kveld”. Du tror kanskje at det viser at du har jobbet knallhardt med den, men du oppnår bare å vise at du er en ustrukturert fyr som har denne presentasjonen som sisteprioritet, sier Garnes.
Hans forberedelsestips er:
- Sett av tid i kalenderen to uker før til å lage presentasjonen. Ikke vent til siste kvelden.
- Beregn tid til parkering, innregistrering, å finne riktig rom, oppstart av PC, sjekk av mikrofon osv.
- Ha nødvendige telefonnummer klare i tilfelle du støter på forsinkelser.
Les også:
Fem studietips fra mattegeniene
Dette er de aller beste yrkene