Stålseksjonen veier nærmere 70 tonn, er ca. 30 meter lang og drøyt 10 meter høy. Den løftes fra monteringsstedet på parkeringsplassen og opp på kulskallet med en drøyt 100 meter høy kran med løftekapasitet på 600 tonn.
Totalt er det ti seksjoner som skal monteres på samme måte før Holmenkollens nye profil vil ruve i terrenget.
Øvelse gjør mester
- Da vi monterte den første seksjonen tok det nærmere tre døgn. Den andre seksjonen gikk noe raskere, og kom på plass før stormen som sendte "Full City" på grunn kom innover landet. I dag er vær og vindforhold optimale for store kranløft, sier prosjekteringsleder for Holmenkollen, Terje Næss fra Terramar.
Så bra går det faktisk, at hele seksjonen er løftet inntil kulskallet iløpet av de få minuttene vi bruker på å gå fra anleggskontoret og opp til toppen av bakken. Der må en del justeringer til før seksjonen lirkes inn i det nedre fundamentet. Dette tar noen timer.
Profilen justeres
Samtidig som stålkonstruksjonen reiser seg på toppen av anleggsområdet, pågår annet arbeid i bunnen rundt Besserudtjernet.
- Underseksjonen til Kongetribunen er ferdig støpt, og dommertårnet er på vei opp nå. Veidekke bygger også opp profilen i unnarennet med nye steinmasser for å få riktig profil, og av samme grunn sprenges det ut i motsatt ende for å få flyttet motbakken for hopperne lenger unna. Tribunearbeidene er også i god gang, og monteringen av betongelementer har allerede startet, sier Næss.
Han forteller også at de skal bore 600 meter ned til Midtstuen for å få naturlig drenasje fra Besserudtjernet, fremfor det upålitelige pumpesystemet som har vært brukt tidligere. Det etableres også nye vannspeil både ved langrennsarena og i Midtstuen for økt tilførsel av vann til snøproduksjon om vinteren.