Flere av selskapets oppdrag på norsk sokkel utføres av såkalte flerbruksskip, som er registrert i Singapore og drives derfra, skriver Stavanger Aftenblad. De ansatte på disse skipene har helt andre arbeidsvilkår enn ansatte på plattformer og borerigger, selv om de ofte utfører de samme oppgavene, forklarer klubbleder Stian Øien i Industri Energi i Subsea 7.
– Mange får ikke overtidsbetalt. De kan fint jobbe mer enn 12 timer i døgnet. Og ofte jobber de på dagrater, og får ikke lønn hvis de ikke er på jobb. Dermed velger de å jobbe selv om de er syke.
Subsea 7 skal stå for strømningsrør og marine operasjoner, samt uttauing og fortøyning av den flytende produksjonsplattformen på gassfeltet Aasta Hansteen i Norskehavet.
Les også: Stor Aasta Hansteen-kontrakt til Subsea 7
– Presset
Selskapet står på listen over De 10 mest populære teknologi-arbeidsplassene i Norge.
En anonym ansatt forklarer at han tenkte seg om lenge før han signerte arbeidskontrakten sin, mot fagforeningens anbefaling.
– Jeg følte meg presset til å si ja, for å komme meg inn i bransjen, forklarer han.
Kommunikasjonssjef Hilde Waaler i Subsea 7 forteller at bemanning av skipene ikke styres fra Norge, men håndteres av selskapets globale organisasjon.
– Siden disse fartøyene opereres i internasjonale farvann og flyttes inn og ut av forskjellige geografiske områder, ansettes hovedtyngden av konsernets offshorepersonell på kontrakt med internasjonale betingelser, forklarer hun til avisen. (©NTB)
Les også:
Trenger isbrytere til Skrugard