Den er lydløs, men langt fra diskret, prototypen av den kommende elektriske sportsbilen fra Mercedes-Benz – SLS AMG E-cell.
Den knallgule Gullwingen går på strøm, og er i disse dager på pressekjøring på og rundt Atlanterhavsveien mellom Eide og Averøy i Møre og Romsdal.
Mags første nordmann
– Vi er jo litt stolte av at Daimler inviterer internasjonal presse til oss for å prøvekjøre bilen. Det skyldes både spektakulære veier, samt at Norge er kjent som et elbilland med et avgiftssystem som favoriserer denne typen biler, sier Johnny Danielsen, som er direktør for personbiler i Mercedes-Benz Norge.
Han forteller samtidig at det var Magne Furuholmen som var den første nordmannen til å kjøre SLS AMG E-cell. Furuholmen er i likhet med a-ha-kollega Morten Harket å regne som en elbilpioneer i Norge.
Men i motsetning til Furuholmen, kan MB-direktøren faktisk ikke ta plass innenfor måkevingedørene og kjøre den tyskregistrerte prototypen her i Norge.
– Det vil regnes som ervervsmessig kjøring og utløse et tollkrav fra norske myndigheter, forklarer Danielsen til Teknisk Ukeblad.
Kaster ut prisvinnende motor
Det er et år siden Mercedes-Benz annonserte at SLS AMG skal komme i en elektrisk utgave, trolig i 2013. Og nesten like lenge siden bensinutgaven ble vist fram i Frankfurt.
Les saken: Denne skal bli elektrisk
Motoren i bilen som er til salgs i dag har en 6,3-liters V8-er som yter 420 kW og et dreiemoment på 650 Nm, har vunnet to priser på kåringen av årets motor (International Engine of the Year Awards).
I SLS AMG E-cell kastes denne altså ut og erstattes med fire elmotorer, to på hver aksling, som yter til sammen 392 kW og 880 Nm.
Litiumionebatteriene på prototypen har en energikapasitet på 48 kWh. Batteripakken består av tre moduler plassert henholdsvis i midtkanalen under gulvet og i hekken rett over bakakslingen.
Produsenten jobber for at kjøreegenskapene skal være i ypperste klasse også i elektrisk versjon. Det skal iallfall ikke skorte på akselerasjonen – cirka fire sekunder fra 0-100 km/t.
Mens rammen er identisk på de to bilene (se illustrasjoner i margen), har MB modifisert dempersystemet i E-cell og utstyrer den med keramiske bremseskiver som standard.