I verste fall kan deler av Super Puma-flåten være ute av drift i flere uker.
Det betyr problemer for trafikkavviklingen til og fra oljeinnstallasjonene i Nordsjøen.
Havarert girboks
Det har nå gått åtte dager siden et Eurocopter EC225-helikopter (G-CHCN) fra CHC nødlandet sør for Shetland.
Ganske raskt påpekte den britiske flyhavarikommisjonen, AAIB, at hendelesforløpet minner om nødlandingen med samme helikoptertype (G-REDW) øst for Aberdeen 10. mai.
Både G-CHCN og G-REDW hadde havarert hovedgirboks (MGB) med sprekk på samme sted på akslingen.
Les flere detaljer i disse tre sakene:
Super Pumaen hadde alvorlig feil
Flyforbud
Umiddelbart etter ulykken i forrige uke nedla de tre operatørene CHC, Bristow og Bond et selvpålagt flyforbud for samtlige Super Puma.
I går kom det britiske luftfartstilsynet med et flyforbud offshore som gjelder for Super Puma med en viss type girboks, med referanse til EASAs sikkerhetsdirektiv fra forrige uke. Tirsdag kom Luftfartstilsynet med et tilsvarende vedtak.
Flygeforbudet gjelder ikke for søk- og redningsaksjoner (sar) der liv står på spill.
Et unntak som raskere enn noen kunne ble gjort gjeldende, da en av Bristow Norways EC225 sar-maskiner stasjonert i Hammerfest bidro til å berge et mannskap på 14 fra fiskebåten «Kamaro» fredag.
CHC Helikopter Service har to EC225-maskiner dedikert til medevac og tre EC225 sar som alle vil kunne fly i krisetilfelle.
Selskapet har også tre EC225 i tilbringertjeneste som nå står på bakken. Det samme gjelder to av selskapets fire AS332L2 og den ene av selskapets fire AS332L. Begge L1-maskinene flyr.
De tre operatørene i Aberdeen, CHC, Bristow og Bond, har nettopp satt i drift igjen én AS332L1 og åtte L2.
Les også: 11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor
Forsinkelser
– Dette legger strenge rammer for gjennomføringen av flyprogrammet, og vi må regne med forsinkelser fremover, sier Svein Thompson som er pressetalsmann for CHC Helikopter Service.
Helicopter Safety Steering Group i Aberdeen mener Super Puma med den nyeste akslingen risikerer å være ute av drift i ukesvis.
– Vi følger granskningen av gearboksen, og vi vil i fellesskap ta beslutning om tiltak for å hindre lignende ulykker. Flyging med denne helikoptertypen vil bli gjenopptatt når operatørene og myndighetene er overbevist om at nødvendige sikkerhetstiltak er gjennomført. Det er i dag uklart når dette vil skje, sier luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland i en melding.
Den andre arbeidshesten i Nordsjøen, Sikorsky S-92A, er naturligvis ikke berørt av flyforbudet.
Les også:
Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre
Sikorsky håper på norsk kontrakt
Sveis
Noe forenklet framstilt er det akslinger produsert på to forskjellige måter som benyttes i hovedgirboksen på Super Puma-helikoptrene.
Det er den gamle typen, som har plettfritt rulleblad etter 4,5 millioner flytimer, som finnes i AS332L, L1 og L2.
Dernest er det aksling produsert på ny måte – komponenten er satt sammen av to stykker med en sveis i nedre del av akslingen – som også finnes i L, L1 og L2 og i samtlige EC225.
Det er denne akslingen som nå ser ut til å ha sviktet to ganger på et halvår med påfølgende nødlandinger. Både i mai og nå i oktober er det oppdaget en 360-graders sprekk i nærheten av sveisen.
De berørte helikoptrene vil først kunne settes inn igjen i operativ tjeneste etter at akslingen er skiftet.
Les også:
Girkassa er helikopterets akilleshæl